Zdrowe oczy według Tonny Eyewear

Dieta dla zdrowia oczu powinna być bogata w kwasy omega-3, karotenoidy: β-karoten, likopen, luteinę, zeaksantynę i flawonoidy (antocyjany) oraz witaminę A, C i E. To dieta bogata w owoce i warzywa, oraz oleje roślinne, i ryby.

I74tket

Kwasy Omega-3 są źródłem witamin A i E niezbędnych dla zdrowych oczu, stanowią budulec błon komórkowych.

Źródła: makrela, łosoś, pstrąg, śledź, sardynka, halibut, ziarna konopi, pestki dyni, orzechy włoskie, awokado, siemię lniane, i oleje z tych produktów tłoczone na zimno.

Witamina A i β-karoten– niezbędne do prawidłowego widzenia oraz zdrowia narządu wzroku i skóry, mają właściwości przeciwutleniające.

Źródła: jajka, alga dunaliella słonolubna, spirulina, trawy pszenicy i jęczmienia, marchew, batat, papryka żółta i czerwona, pietruszka, szpinak, dynia, jarmuż, brokuły, szparagi, morele, melon, mango, owoce goji

Karotenoidy:

Likopen zapobiega zmęczeniu wzroku, ma właściwości przeciwutleniające.

Źródła: pomidory, koncentrat, ketchup,

Luteina i zeaksantyna występują w siatkówce oka, chronią przed promieniowaniem UV, mają właściwości przeciwutleniające.

Źródła: jarmuż, szpinak, sałata, papryka,  groszek, brokuły, brukselka, kukurydza, pomidor

Antocyjany wspomagają mikrokrążenie w gałce oka wspomagając ostrość widzenia i funkcjonowanie siatkówki.

Źródła: jagody, borówki amerykańskie, truskawki, maliny, agrest,jeżyny, czarna porzeczka, aronia, jagody goji, winogrona, czerwona kapusta, bakłażan

Witamina C silny przeciwutleniacz, chroni komórki oczu przed wolnymi rodnikami, uszczelnia naczynia krwionośne.Źródła: owoce dzikiej róży, owoce jagodowe, porzeczka, kiwi, pietruszka, papryka, brokuły, bataty

Witamina E silny przeciwutleniacz, chroni komórki oczu przed wolnymi rodnikami.

Źródła: olej z zarodków pszenicy, nasion słonecznika, konopi, lnu, pestek dyni, słonecznik, orzechy laskowe, migdały, oliwki, awokado, płatki owsiane

Cynk, miedź, selen odpowiadają za prawidłową aktywność enzymów uczestniczących w zwalczaniu wolnych rodników

Źródła:

  • Cynk: pestki dyni, sezam, maki, wodorosty nori i kelp, jajka, ryby, zarodki pszenne, kurczak, brązowy ryż
  • Selen: orzech brazylijski, śledź, sardynki, brokuły, czosnek, szparagi, zarodki pszenne, kelp
  • Miedź: kakao, słonecznik, pestki dyni, orzechy laskowe, natka pietruszki, płatki owsiane, kasza gryczana

Pozostałe substancje obecne w suplementach wspomagających wzrok

  • Resweratrol- silny przeciwulteniacz
  • Glutation- silny przeciwutleniacz, wspomaga i regeneruje inne antyoksydanty
  • Trokserutyna, rutyna- uszczelnia naczynia krwionośne w obrębie narządu wzroku
  • Kwas alfa-liponowy (ALA)- silny przeciwutleniacz
  • Tauryna- aminokwas wspomagający działanie antyoksydantów
  • L-cysteina­- aminokwas biorący udział w postawaniu glutationu i tauryny

1JodudB

Metody dbania o oczy

Nawilżanie. Regularnie nawadnianie organizmu i mruganie pomoże utrzymać nawilżenie gałek oczu. Dodatkowo można wspomóc się stosując krople nawilżające, wietrząc miejsce pracy oraz stosując nawilżacz powietrza.

Odpoczynek. Należy pamiętać o przerwach w pracy. Minimum co godzinę odrywamy wzrok od monitora, mrugamy, wykonujemy ćwiczenia oczu, relaksujemy wzrok obserwując zieleń.

Oświetlenie. Miejsce pracy powinno być dobrze oświetlone. Najlepsze jest światło rozproszone o natężeniu powyżej 500 lx.

Miejsce dla komputera. Monitor należy ustawić w odległości 50-70 cm od oczu odchylony pod kątem 10-20 stopni. Górna krawędź ekranu powinna znajdować się na linii wzroku.

Ćwiczenia oczu.

  • przenoszenie wzroku powoli z góry na dół bez ruchu głowy
  • przenoszenie wzrok powoli w poziomie bez ruchu głowy
  • wykonywanie ruchów okrężnych oczu bez ruchu głowy
  • wykonywanie ruchów oczu po obwodzie „ósemki” bez ruchu głowy
  • zmienianie perspektywy spoglądając najpierw na przedmiot ustawiony blisko i następnie na przedmiot ustawiony daleko
  • zasłonięcie oczu dłońmi przy podpartych łokciach, całkowite zaciemnienie obrazu i odsłonięcie oczu
  • wodzenie wzrokiem za palcem wyciągniętym na wysokości oczu przy oddalaniu i przybliżaniu go od twarzy, powtórz ćwiczenie zakrywając jedno oko, wykonuj ćwiczenie nie dłużej niż 2-3 minuty, by nie zmęczyć oczu
  • po serii ćwiczeń pomasuj delikatnie ruchem okrężnym zamknięte powieki

Przemywanie oczu i okłady.  W celu relaksu, zmniejszenia podrażnienia oczu, stanu zapalnego, zmniejszenia opuchlizny powiek można wykorzystać kompresy z naparem z ziół. Napar można przygotować z świetlika, nagietka, kopru włoskiego, kwiatu dzikiego bzu, liści maliny lub rumianku. Letnie kompresy z jałowej gazy połóż na oczy na kilkanaście minut.

Profilaktyka.  Należy pamiętać o regularnych wizytach u okulisty. Osoby młode dobrze widzące powinny udać się do okulisty raz na 2-3 lata, osoby starsze narażone bardziej na wady wzroku częściej nawet raz w roku. O regularne kontrole szczególnie muszą dbać osoby noszące okulary lub soczewki wg zaleceń okulisty.

Ograniczenie korzystania z urządzeń emitujących niebieskie światło, tj. smartfon, tablet, komputer, telewizor. Czytanie papierowych wersji tekstu lub korzystanie z czytników ebooków.

Materiały dla marki Tonny Eyewear opracowała Dietetyk Alicja Ziemkiewicz.

fot. materiały prasowe

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

w

Connecting to %s