Jeden z najbardziej niezwykłych thrillerów od lutego w kinach

Jeden z najbardziej niezwykłych thrillerów ostatnich lat, oparty na opowiadaniu Johna Ajvide Lindqvista – który jest również współautorem scenariusza – mistrza powieści grozy, autora bestsellerowej książki „Wpuść mnie”, na podstawie której powstał słynny horror „Pozwól mi wejść”.

1e5655f8-beb0-44c5-887f-41b

Głównymi bohaterami szwedzkiej „Granicy” jest para trolli, które w kulturze skandynawskiej są mocno zakorzenione od wieków. Norwegowie znają je dzięki baśniom spisywanym przez Petera Christena Asbjørnsena i Jørgena Moego, Duńczycy za sprawą opowiadań Hansa Christiana Andersena, a Szwedzi – dzięki twórczości chociażby Selmy Lagerlöf. Potencjał stworów symbolizujących inność i wyobcowanie chętnie wykorzystywany jest też w filmach.

f017943e-4ba8-4594-bb71-3fc

TROLLE W LITERATURZE ORAZ W FILMIE

Trolle wywodzą się z mitologii nordyckiej i należą chyba do najbardziej rozpoznawalnych leśnych stworów – i choć niektórym mogą przywodzić na myśl nieco milsze i zdecydowanie mniej chciwe skrzaty, są ich zupełnym przeciwieństwem.

Dzięki swojej odpychającej aparycji i nieprzyjemnemu usposobieniu, trolle od zawsze stanowiły świetny materiał na oponentów bogów i ludzi, zarówno w literaturze, jak i filmie. Pierwsze wzmianki o tych mistycznych istotach pojawiają się już w XIII wieku w Eddzie islandzkiego poety Snorri Sturlusona.

Przez lata trolle przybierały różne wcielenia, a samym mianem „troll” określano cały wachlarz postaci, od czarownic po mściwe wielogłowe potwory – nawet stare dobre Muminki (szw. mumintroll) są w oryginale nazwane trollami!

Potencjał odpychających stworów symbolizujących inność i wyobcowanie chętnie wykorzystywany jest też na ekranie – w norweskim paradokumencie „Łowca trolli” grupa studentów bada sprawę podejrzanych morderstw na niedźwiedziach i podąża śladami łowcy trolli. W świetnym szwedzkim serialu z 2015 roku „Las zaginionych” (org. „Jordskott”) przeniesione na współczesny grunt elementy skandynawskich wierzeń ludowych stanowią część niepokojącej i mrocznej rzeczywistości miasteczka Silverhöjd, w którym dochodzi do serii tajemniczych zbrodni.

Ale są też twórcy, którzy z dobrodziejstwa mitologii nordyckiej czerpią w bardziej subtelny sposób, zręcznie dekonstruując stereotypy wokół odpychających, zdeformowanych baśniowych postaci. Jednym z nich jest reżyser Ali Abbasi, który w swoim najnowszym obrazie „Granica” umieszcza „Innego” w naszej codziennej rzeczywistości, wytykając nam samym wiele przywar. Bo co, jeśli takich trolli jest wokół nas (a może w nas?) więcej, niż nam się tak naprawdę wydaje? I czy zawsze musi to oznaczać coś złego?

„Granica” to wymykająca się wszelkim klasyfikacjom gatunkowym historia, która koncentruje się na losach szwedzkiej celniczki Tiny z niesamowitym zmysłem powonienia. Bohaterka wikła się w skomplikowaną moralnie relację z podejrzanym włóczęgą. Czy jej niepokój jest słuszny? Dokąd zaprowadzi śledztwo? Pewne szczególne cechy obojga bohaterów od razu rzucają się w oczy.

To nie będzie zwyczajna love story…

b0d63354-2198-4b79-b649-68a

W postać Tiny wcieliła się znakomita szwedzka aktorka Eva Melander, gwiazda serialu kryminalnego „Rebecka Martinsson”, znana polskim widzom z kinowych thrillerów „Stado” i „Hipnotyzer”.

Film zdobył uznanie na wielu światowych festiwalach, został mi.in. wyróżniony główną nagrodą sekcji Un Certain Regard podczas 71. MFF w Cannes, jest także nominowany do OSCARA w kategorii najlepsza charakteryzacja. W tej samej kategorii zdobył także Europejską Nagrodę Filmową.

NAGRODY I FESTIWALE

Szwedzki kandydat do OSCARA w kategorii Najlepszy Film Nieanglojęzyczny

2018 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Cannes – zwycięzca sekcji Un Certain Regard
2018 – Europejskie Nagrody Filmowe – najlepsze efekty specjalne (nagroda główna), nominacje: najlepszy europejski film, najlepsza europejska aktorka, najlepszy europejski reżyser, najlepszy europejski scenarzysta
2019 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Palm Springs – najlepszy film zagraniczny (nominacja), najlepszy reżyser (nagroda dla Aliego Abbasiego)
2019 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Houston – najlepszy film zagraniczny (nominacja)
2018 – Norweski Międzynarodowy Festiwal Filmowy – nagroda krytyków
2018 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Jerozolimie – nagroda specjalna dla najlepszego filmu zagranicznego
2018 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Toronto – konkurs główny
2018 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Monachium – CineVision Award (nagroda główna dla reżysera Aliego Abbasiego)
2018 – Międzynarodowy Festiwal w Hamptons – konkurs główny, nagroda specjalna dla głównych aktorów (Evy Melander, Eero Milonoffa)
2018 – Międzynarodowy Festiwal w Los Angeles – najlepszy film (nagroda główna)
2018 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Chicago – najlepszy film (nominacja)
2018 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Denver – najlepszy film (nominacja)
2018 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Valladolid – najlepszy film (nominacja)
2018 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Västeras – nagroda publiczności (nominacja)
2018 – Międzynarodowy Festiwal Filmowy w Salonikach – nagroda publiczności (nominacja)

9a7afedf-c68a-4684-84b3-ab2

fot. materiały prasowe

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s