FEMINIZM PRZYJEMNOŚCI. Konsumentki wina mówią „Lubię tak”

11 mln Polaków sięga po lekki alkohol dla orzeźwienia, ale tylko 24 proc. z nich to kobiety. Czy kobiety nie mają ochoty na przyjemne orzeźwienie? Deficyt propozycji dla kobiet jest w Polsce zjawiskiem ogólnospołecznym.

AMBRA – największy w Polsce producent i dystrybutor win – rozpoczyna sezon orzeźwienia od debaty na temat „Feminizmu przyjemności”.

– Przyjemność nie jest żadnym luksusem ani „słabością”. Jest sferą naszych dóbr podstawowych, naszej autonomii i zarazem dobrych relacji z innymi. Przeżywanie przyjemności, cieszenie się nią, cechuje ludzi z optymizmem i dobrą energią. Przyjemność nie zagraża żadnym wartościom. Jest fundamentem rozwoju każdego z nas. To główne źródło wiedzy o tym, co dla nas dobre, a co złe – mówi Prezes AMBRA S.A. Robert Ogór. – Jako producent przyjemności chcemy ją śmiało pomnażać. I zachęcać kobiety do feminizmu przyjemności.

Dlaczego właśnie kobiety? Bo to kobiety tworzą w Polsce kulturę wina. Ich rosnąca rola społeczna, wpływ na decyzje konsumenckie jest jednym z pięciu głównych czynników wzrostu tej kategorii. Równie istotnym jak: rosnące dochody, wzrost wykształcenia oraz aspiracji życiowych i rozwój turystyki. Wartościowy wzrost rok do roku win spokojnych wyniósł +6,1%, a w przypadku win musujących to aż 9,2%. Każdego roku konsumenci wydają średnio o 50 gr więcej na butelkę wina.

9,2 mln Polek pije wino, ale tylko 2,6 mln kobiet pije alkohol dla orzeźwienia. Dla porównania w orzeźwieniu uczestniczy aż 8,4 mln mężczyzn! Powodem tak dużej dysproporcji jest brak propozycji dla kobiet – dominacja typowo męskich alkoholi. Deficyt, który jest zjawiskiem ogólnospołecznym, w tym samym stopniu dotyczy rynku lekkich alkoholi. Kobiety wybrały wino, ale kategoria ta nie stworzyła dla nich orzeźwiającej propozycji – lekkiej, smacznej, zachowującej elegancję wina, ale rozszerzającej wachlarz okazji do jego konsumpcji.

Feminizm_przyjemnosci_5

– Powiedzmy to otwarcie: konsumentki potrzebują kontroferty dla piwa. Odpowiedź na potrzeby kobiet tworzy więc długoterminowy potencjał wzrostowy dla polskiego rynku wina – mówi Agata Domaradzka, Dyrektor Marketingu AMBRA S.A. – Przejawem kobiecego wyzwolenia, większego otwarcia jest fakt, że coraz częściej bez skrępowania, bez poczucia winy sięgamy po wino dla przyjemności, dla smaku, dla siebie samej. Nam też po prostu wolno! Tak samo jak mężczyznom.

Badania konsumenckie AMBRA S.A. potwierdzają, że coraz mniej alkoholu pijemy dla tradycji, celebracji, bo tak wypada. Coraz częściej sięgamy po alkohol dla przyjemności i smaku. Chętniej poszukujemy nowości.

Pijemy wino: „w piątek na wyluzowanie, odstresowanie po tygodniu”, „podczas luźnych spotkań ze znajomymi”, „z przyjaciółką”, „na grillu” … – mówią konsumenci wina podczas badań rynkowych.

Nowe trendy na rynku alkoholi kreuje pięć atrybutów: nowoczesność, czyli właśnie odejście od tradycji, lekkość, smak, jakość i orzeźwienie. Najlepiej pokazuje to kategoria win musujących. Za jej wzrost odpowiada silnie rosnące prosecco (+16% wartościowo), które stanowi już ok. 20% wartości całej kategorii. 43% konsumentów sięga po prosecco, aby sprawić sobie przyjemność.

– Już ponad ¼ konsumentów deklaruje, że pije wino musujące przez cały rok. Na przestrzeni ostatnich trzech lat pojawił się więc drugi, po sylwestrze, sezon dla win musujących. W wakacje konsumenci sięgają po „bąbelki” dla smaku, orzeźwienia i przyjemności – mówi Tomasz Pawlicki, Senior Brand Manager AMBRA S.A.

Prosecco, częściej niż inne alkohole, jest konsumowane w kobiecym towarzystwie! Staje się jedną z ikon feminizmu przyjemności.

– Chcemy wspierać kobiety w dążeniu do samorealizacji oraz dostarczać im produkty, które przyjemność mają w swoim DNA. Kierujemy się kobiecym punktem widzenia. Angażujemy się w sprawy konsumentów i chcemy budować z nimi trwałe relacje. Zależy nam, by wnieść do ich życia coś pozytywnego i wartościowego. Kulturalna konsumpcja alkoholu wśród kobiet, która jest jednym z przejawów feminizmu przyjemności to dla nas ważny temat społeczny – mówi Agata Domaradzka, Dyrektor Marketingu AMBRA S.A.

Dorota_Wellman

AMBRA otwiera więc przełomowy dla rynku wina sezon przyjemności i orzeźwienia, wprowadzając do sprzedaży dwa nowe owocowe smaki Fresco Frizzante: Fresco Frizzante Fragola i Fresco Frizzante Mango & Pesca o niższej zawartości alkoholu 5,5% oraz unikalny na rynku format opakowania: poręczną odkręcaną butelkę 250 ml. Fresco jako druga marka wina w Polsce otwiera nowe perspektywy dla całej kategorii. Niezobowiązujące okazje, picie Fresco Frizzante przez słomkę wprost z małej butelki pokazuje wino w nowym świetle – jako wakacyjną orzeźwiającą propozycję, która może śmiało konkurować z piwem. Tylko w pierwszym roku od wprowadzenia nowej pojemności Fresco Frizzante AMBRA S.A. chce sprzedać ponad milion małych butelek. W nadchodzącym sezonie letnim sprzymierzeńcem kobiet będzie też CIN&CIN – najbardziej kobieca marka win. Zgodnie z hasłem „Lubię tak” chce zachęcać Polki do przyjemności i życia na własnych zasadach.

– CIN&CIN jest nowym typem marki, którą tworzą konsumenci. Jest otwarta, zaangażowana, silna i odważna – dodaje Agata Domaradzka, deklarując że to właśnie CIN&CIN promować będzie ideę feminizmu przyjemności.

Wybrane cytaty z konferencji prasowej AMBRA „Feminizm Przyjemności” – Warszawa, 18 kwietnia 2018 r.

11 mln Polaków sięga po lekki alkohol dla orzeźwienia, ale tylko 24 proc. z nich to kobiety. Czy kobiety nie mają ochoty na przyjemne orzeźwienie? – pytała AMBRA S.A. Monika_Mariottipodczas konferencji prasowej otwierającej sezon orzeźwienia. Do rozmowy na temat „Feminizmu przyjemności” zaprosiła Monikę Mariotti, aktorkę i podróżniczkę i Natalię Przybysz, piosenkarkę, autorkę tekstów. Rozmowę poprowadziła dziennikarka TVN Dorota Wellman.

Jakie są współczesne kobiety według Ciebie?

Monika Mariotti, aktorka, podróżniczka: – …Różne oczywiście. Coraz więcej jest kobiet, które chcą powiedzieć swoje zdanie. Czasami nawet nie muszą o to walczyć, po prostu wychodzą i to mówią. (…) Coraz bardziej jesteśmy takie, jakie jesteśmy. Odważne i piękne (śmiech).

Natalia_PrzybyszO co walczą kobiety?

Natalia Przybysz, piosenkarka, autorka tekstów: – Walczą przede wszystkim o to, żeby mieć takie same prawa jak mężczyźni. Szeroko pojęty feminizm, jest postawą życiową, która dąży do równości wszystkich. Równość w związkach, powoduje, że bardziej możliwy zaczyna być związek partnerski. (…) Walczymy o dobro i sprawiedliwość oraz przede wszystkim o wolność. Do tego, aby po prostu być sobą, wypowiadać się, mieć swój głos.

Jak AMBRA połączyła feminizm z przyjemnością?

Robert Ogór, Prezes AMBRA S.A.: – Firma dojrzewa tak jak wino. Od ponad 25 lat pracujemy jako firma winiarska i też dojrzewamy do swojej roli społecznej. Po pierwsze, jesteśmy „fabryką” przyjemności. Wytwarzamy bardzo dużo przyjemnych rzeczy i na bardzo przyjemne okoliczności. Ważny jest dla nas fakt, że przyjemności nie są żadnym dodatkiem, żadnym luksusem, ani słabością. Odczuwanie przyjemności jest najbardziej wiarygodnym źródłem poznania tego, co jest dla nas dobre.

(…) Feminizm mówi nam tylko tyle, żebyśmy byli normalni, żeby stosunki międzyludzkie były po prostu ludzkie. (…) Nasza firma, w swojej skromnej roli społecznej bycia firmą o winie, postanowiła zainaugurować program pomnażania przyjemności. Feminizm jest dla nas najlepszym nawigatorem. Kobieca wrażliwości i Robert_Ogorkobiecy punkt widzenia – jeżeli chodzi o przyjemności – nigdy nas nie zawiódł i nie zawiedzie, dlatego najlepiej trzymać się tych osób, które się znają się na przyjemności najlepiej, czyli kobiet. (…) Codzienna umiejętność pomnażania przyjemności jest najlepszą formą tworzenia dobrego życia.

Jakie przesłanie niesie za sobą hasło kampanii CIN&CIN LUBIĘ TAK?

Robert Ogór: – Jest odwrotnością: „tak lubię”. (…) Jeżeli mówimy: „tak lubię” to znaczy, że otrzymaliśmy pewną propozycję i ją przyjmujemy. Natomiast jeśli mówimy: „lubię tak” to po pierwsze tłumaczymy proponującemu, jak być powinno być, żeby było lepiej albo wręcz sami tworzymy rzeczywistość, mówimy jak będziemy coś robić. Dlatego „lubię tak” jest afirmatywne, kreatywne i samookreślające – feministyczne.

Jak AMBRA będzie wspierać kobiety?

Agata Domaradzka, Dyrektor Marketingu AMBRA S.A.: – Marka CIN&CIN od samego początku stała po stronie kobiet. Chcemy by to nasze konsumentki ją tworzyły. W ubiegłym roku zapytaliśmy je, co jest dla nich ważne. I to one wybrały przyjemność. Ta przyjemności nie jest już czymś wstydliwym. Staje się istotną częścią życia kobiet. Agata_DomaradzkaDlatego chcemy o tym mówić, zachęcać do feminizmu przyjemności. Razem z magazynem „Cosmopolitan”, który feminizm przyjemności ma w swoim DNA, będziemy poszukiwać kobiet, które swoją pasją, postawą, odwagą mogą inspirować innych.

Dlaczego jest tak mało propozycji dla kobiet?

Agata Domaradzka: – Przez wiele lat kobiety były w cieniu. Nie miały szansy powiedzenia: „lubię tak”. Kiedy w badaniach konsumenckich pytaliśmy kobiety o to, czy i w jakich sytuacjach sięgają po alkohol, były skrępowane i ściszały głos. Na przestrzeni dwóch, trzech ostatnich lat to się diametralnie zmieniło. Kobiety piją wino dla przyjemności, smaku i relaksu. I nie boją się o tym mówić.

A jak jest we Włoszech?

Monika Mariotti: – …We Włoszech picie wina to piękny rytuał. Pije się wino z umiarem, sączy. W Rzymie podaje się prosecco do śniadania, na plaży, do owoców morza… Włoszki nie piją piwa. Tam wino to eliksir, (…) napój rytualny, potrzebny do rozmowy.

Czy w Polsce panuje kultura piwa i wódki?

Robert Ogór: – Na północy Europy przyjemności są zdominowane przez piwo, wódkę i inne mocne alkohole. W Skandynawii, Wielkiej Brytanii, w Polsce wino jest sferą najbardziej powiązaną z życiem kulturalnym. W krajach północny wino idzie w parze z awansem społecznym, z kobiecością. We Włoszech ten deficyt propozycji dla kobiet nie jest tak rażący. (…) W Polsce ponad 80% wydatków na napoje alkoholowe idzie na wódkę i piwo. 7-8% przeznaczanych jest na wino. Już po tych liczbach widać deficyt propozycji dla kobiet, nie tylko z powodu smaku czy zawartości alkoholu, ale z powodu samego charakteru, wartości, które reprezentują te największe, tradycyjne kategorie alkoholowe. Stąd nasza ofensywa i dużo silniejsze powiązanie wina z kobiecością.

Czego pragną kobiety?

Agata Domaradzka: – Doskonałym przykładem zmian na rynku alkoholi są wina musujące. We Włoszech prosecco znane jest od dawien, dawna. W Polsce przeżywa swój boom zaledwie od kilku lat i napędza całą kategorię win musujących. To kobiety wybrały prosecco, piją je dla przyjemności, do rozmowy, podczas babskich spotkań. (…) Mamy w ofercie CIN&CIN Prosecco i cały wachlarz win musujących CIN&CIN, ale przygotowując propozycje dla kobiet na lato, czegoś nam jeszcze brakowało. 11 mln ludzi sięga po alkohol dla orzeźwienia. 76% z nich to mężczyźni. A co z kobietami, które nie chcą pić piwa ani czerwonego wina dla orzeźwienia? Dla nich mamy naszą nowość owocowe Fresco Frizzante o smaku truskawki i mango z brzoskwinią w małych odkręcanych butelkach. Wina mają niższą zawartość alkoholu, żeby móc się nimi cieszyć przez cały dzień i co najważniejsze, dają nową okazję konsumpcji wina – na grillu, w ogrodzie, na plaży… Teraz kobiety mogą cieszyć się winem tak, jak lubią. Nie muszą iść na kompromisy.

Dokończ zdaniem „Lubię tak…”

Monika Mariotti: – Lubię tak…, kiedy przyjeżdżam do domu i mój ojciec ze szczęścia otwiera swoją najlepszą butelkę wina. Przynosi ją z piwnicy, rozlewa wszystkim, a potem jest takie głośne, włoskie SALUTE.

Natalia Przybysz: – Lubię tak po prostu posiedzieć w domu i narobić dużo różnych hummusów i baba ghanoushy. Lubię używać moździerza, ręcznie miażdżyć ziarna słoneczka lub siemię lnianego. Lubię tak, jak to pachnie.

Co jest dla Ciebie największą przyjemnością?

Monika Mariotti: – Podróżowanie. Ja oczywiście uwielbiam grać, bo jestem aktorką. Gram i śpiewam, ale jak mam plecak i widzę przestrzeń przed sobą, to wiem, że ten czas jest zawieszony. Zaczyna się przygoda na innym poziomie i nie wiem, co mnie czeka….

Natalia: – …Najbardziej lubię się uczyć tańca i eksplorować możliwości wyobraźni i tańca współczesnego, w którym improwizuję.

fot. materiały prasowe

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s