13 kwietnia, w najbliższy piątek, rozpoczyna się XIII edycja Festiwalu AfryKamera. Uroczyste otwarcie odbędzie się w Warszawie, jednak mieszkańcy Poznania, Wrocławia, Krakowa oraz wybranych miast będą również mieli okazję świętować wraz z nami obecność kultury afrykańskiej w Polce.
XIII edycji wydarzenia patronuje hasło #BlackFilmsMatter, nawiązujące do zapoczątkowanego przez Afro-Amerykanów międzynarodowego ruchu społecznego zwalczającego dyskryminację i przemoc motywowaną rasowo. Wybór sloganu nie jest przypadkowy. Misją festiwalu jest bowiem nie tylko popularyzacja afrykańskiej kinematografii w Polsce, ale również poruszanie aktualnych kwestii społeczno-politycznych ważnych zarówno dla Afryki, jak i dla całego świata.
W Warszawie Festiwal zaszczycą swoją obecnością twórcy filmowi, którzy spotkają się widzami i odpowiedzą na ich pytania.
Khaled Diab reżyser komediodramatu egipskiego „Poród indukowany” – studiował w Amerykańskim Instytucie Filmowym. Po ukończeniu studiów wrócił do Egiptu. Jest współscenarzystą filmu „Clash” z 2016 roku, który wyreżyserował jego brat, Mohamed Diab, i który był pokazywany w sekcji Un Certain Regard na festiwalu w Cannes. „Poród indukowany” to jego pierwszy film pełnometrażowy. Był prezentowany na festiwalu w Dubaju, gdzie został zauważony przez Amerykanów. Daib ma wyreżyserować jego amerykańską wersję – a zamiast Egipcjan o amerykańskie paszporty będą ubiegać się Meksykanie. Będzie obecny w dniach 12.04-16.04.
João Graça jeden z duetu reżyserskiego, autorów filmu „Maputo – Etnografia podzielonego miasta” (MFF Bergen 2015). Urodzony w 1979 roku w Mozambiku reżyser. Studiował sztuki audiowizualne i multimedialne na Akademii Sztuk Pięknych w Lizbonie. Jest jednym z założycieli studia ANIMA. Chce stymulować produkcję filmową i wspierać młodych artystów audiowizualnych w Mozambiku. Będzie obecny w dniach 16.04-22.04.
Iara Lee reżyserka dokumentu „Burkinabè Rising” (Luxor African Film Festiwal 2018). Brazylijka koreańskiego pochodzenia. Aktywistka i reżyserka filmowa. Założycielka Cultures of Resistance Network – organizacji promującej globalną solidarność i wspierającej aktywistów, edukatorów, rolników i artystów w budowaniu bardziej sprawiedliwego świata w pokojowy i kreatywny sposób. Będzie obecna w dniach 16.04-20.04.
Luciana Ceccatto Farah reżyserka filmu „Błagam o oklaski” (MFF Zanzibar 2017, Najlepszy dokument). Brazylijka syryjskiego pochodzenia, studiowała dziennikarstwo w Belgii oraz sztuki piękne w Brazylii. Była kuratorką wystaw i zarządzała projektami artystycznymi. Uczestniczyła w warsztatach aktorskich i filmowych w Instytucie Filmowym w Doha. Będzie obecna w dniach 17.04-19.04.
Aaron Kopp jeden z duetu reżyserskiego odpowiedzialny za film „Lyiana” (LA Film Festival 2017 – najlepszy film dokumentalny, BFI London Film Festival). Wychowany w Suazi reżyser i operator. Zdobywca stypendium MacArthura. Autor zdjęć do filmu „Pole walki”. Nominowany do nagrody Emmy za zdjęcia do filmu „Saving Face”, który zdobył też Oscara w kategorii najlepszy krótkometrażowy film dokumentalny. Będzie obecny w dniach 20.04-23.04.
Amy Japtha – autorka scenariusza do filmu „Ellen” (IFF Rotterdam) pochodząca z RPA, z Kapsztadu. Jest scenarzystką, reżyserką i dramaturgiem. Jeden z jej tekstów został wyreżyserowany przez Danny’ego Boyla i zagrany przez Jamesa McAvoya jako część „Monologów dziecięcych” w 2015 roku w Royal Court w Londynie oraz Carnegie Hall w Nowym Jorku. Scenariusz do jej ostatniego filmu „Soldaat” wygrał nagrodę za Najlepszy Scenariusz na KykNet Silwerskermfees 2017 roku. Jest aktywną działaczką na rzecz kobiet m.in. jest Prezeską w Women Playwrights International (WPI), międzynarodowej organizacji tworzącej szanse I przestrzeń pracy dla kobiet dramaturgów. Będzie obecny w dniach 13.04-16.04
Paulo Areal – producent filmu „Elle” (IFF Rotterdam). Związany z branżą filmową od 1983 roku. Na początku zajmował się głównie produkcją muzyczną i reklamową. W 2006 roku wyreżyserował i wyprodukował krótki metrażowy film „A Lotto Madness”, który zakwalifikował się na New York Short Film Festival. Teraz jest producentem kilku pełnych metraży, m.in. filmu „Ellen” oraz filmu zamknięcia Festiwalu AfryKamera „Pięć palców dla Marsylii” reż. Michael Matthews. Będzie obecny w dniach 13.04-16.04.
Gościem festiwalu będzie również Krzysztof Miękus reżyser filmu „Droga do Maneaters Bridge”, fotograf, dziennikarz i artysta posługujący się różnymi mediami. Działa na pograniczu sztuk wizualnych i dokumentu. W 2003 roku wraz z dziennikarzem Adamem Leszczyńskim wydał książkę „Naznaczeni – Afryka i AIDS”. Od 2013 roku wykłada historię fotografii na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku.
Program festiwalu podzielony został na bloki tematyczne: Zielona Afryka, Oczami dzieci, Kairski uśmiech, Nowe kolory tęczy, Nowe oblicza Afryki, Afryka w polskim obiektywie, LGBT w Afryce oraz bloki krótkich metraży: Tajemnicza luzofonia oraz Konkurs.
Zapraszamy na pokaz specjalny filmu „Pół roku z bosymi babciami” w reżyserii Yasmin Kidwai – o kobietach z Afryki, które przyjechały do indyjskiej wioski Tilonia, nauczyć się budowy i instalacji paneli słonecznych. Pokaz specjalny odbędzie się 28 kwietnia o 20.00 w Pawilonie 512, nowej przestrzeni otwartej przez Centrum Nauki Kopernik, tuż przy bulwarze. WSTĘP WOLNY.
BILETY:
Bilet normalny: 18 zł
Bilet w przedsprzedaży: 15 zł
Bilety dla grup (szkoły) 15 zł
Karnet 5 tytułów: 79 zł
Karnet 10 tytułów: 149 zł
Bilet dla seniorów 12 zł (wybrane seanse oznaczone w programie)
Bilet dla posiadaczy kart Kinoteki: 15 zł
Ponadto, pod koniec kwietnia i w maju, AfryKamera zaprezentuje 5 tytułów filmowych w innych miastach Polski: Wallay reż. Berni Goldblat, Felicite reż. Alain Gomis, Nie jestem czarownicą reż. Rungano Nyoni, Kosmiczna Surykatka reż. Hanneke Schutte Adama reż. Simon Rouby.
Łódź, Kino BODO, 13-15 kwietnia
Sosnowiec, Sosnowieckie Centrum Sztuki – Zamek Sielecki, 18-21 kwietnia
Zamość, Centrum Kultury Filmowej „Stylowy” 19-22 kwietnia
Częstochowa, OKF ILUZJA, 19-22 kwietnia
Konin, Kino Oskard, 20-22 kwietnia
Nowy Sącz, Kino Sokół 20-22 kwietnia
Gorzów Wielkopolski, Kino 60 krzeseł/DKF Megaron
fot. materiały prasowe