Spektakularna praca Piotra Uklańskiego na wystawie w Warszawie

Prace Piotra Uklańskiego częściej można oglądać w zagranicznych galeriach i muzeach niż w Polsce. Widowiskowe dzieło artysty pochodzące z cyklu poświęconego krwi od 12 marca będzie można oglądać na wystawie Sztuka Współczesna. Nowe pokolenie po 1989 roku w Warszawie. Wśród wystawionych artystów znaleźli się także najbardziej znani i cenieni polscy twórcy m.in. Wilhelm Sasnal, Norman Leto, Oskar Dawicki, Zbigniew Libera i Zuzanna Bartoszek.

Uklanski

Na przedaukcyjnej ekspozycji uwagę przykuwa przede wszystkim fenomenalna praca Piotra Uklańskiego przedstawiająca rozbryzganą krew. W Polsce artysta szerokiej publiczności znany jest z incydentu z 2008 roku, kiedy to podczas ekspozycji w Zachęcie jego pracę „Naziści” pociął szablą Daniel Olbrychski, oburzony, że został w niej wykorzystany jego wizerunek. Wystawę zamknięto, przed jej ponownym otwarciem Uklański zabrał pracę z Zachęty. Sześć lat później sprzedano ją za niemal 570 tys. funtów (2,7 mln złotych), co uczyniło go wówczas najdroższym polskim artystą. Uklański od lat 90-tych mieszka w Nowym Jorku, a o jego pozycji najlepiej świadczy fakt, że reprezentuje go jedna z najważniejszych nowojorskich galerii – Gagosian Gallery. To przez nią przewinęły się takie nazwiska jak Damien Hirst, Jeff Koons, Jean-Michel Basquiat czy Roy Lichtenstein. Prezentowana na wystawie praca „Blood Doped” pochodzi z cyklu, nad którym Uklański pracował przez siedem lat i którego zwieńczeniem była wystawa w Dallas Contemporary w Londynie. Jedna z prac ze słynnego cyklu pokazywana była w 2012 roku na wystawie „Piotr Uklański – czterdzieści i cztery” w Zachęcie – Narodowej Galerii Sztuki. Co nietypowe u artysty, wystawione na aukcji dzieło wykonane z użyciem atramentu jest oszczędne w formie, a jednocześnie wprowadza w kontemplacje, niesie za sobą odczuwalny ładunek emocjonalny. Cena wywoławcza wynosi 150 tys. złotych.

457 tys. dolarów (1,5 mln złotych) zapłacono z kolei w 2008 roku w Londynie za tryptyk „Palące dziewczyny” Wilhelma Sasnala. Zaczęto wtedy mówić o „efekcie Sasnala” – błyskotliwej karierze w amerykańskim stylu: od skromnego absolwenta ASP do artysty o międzynarodowej renomie. Świat poznał Wilhelma Sasnala po monograficznej ekspozycji jego prac, którą w 2002 roku przedstawiła Fundacja Galerii Foksal na targach ArtBasel. W prezentowanej na wystawie pracy „Bez tytułu” Sasnal używa czarnej linii by osiągnąć karykaturę zwyczajnego przedmiotu. Cena wywoławcza pracy to 120 tys. złotych. W katalogu uwagę przykuwa również praca Agaty Bogackiej „On the grass” z 2001 roku. Prezentowane dzieło namalowane zostało jeszcze na studiach jako część pracy dyplomowej. Składała się na nią seria obrazów będących wariacjami na temat dzieł znanych z historii sztuki, takich jak „Śmierć Marata” Davida czy właśnie „Śniadanie na trawie” Maneta. Ich bohaterowie to na pracach Bogackiej współcześni rówieśnicy artystki: używają telefonów komórkowych, palą papierosy, Marat nosi dredy, a na ciele Olimpii widać ślady po kostiumie kąpielowym. Cena wywoławcza pracy to 18 tys. złotych.

Na wystawie pojawią się także prace artystów, o których głośno zrobiło się z powodu filmów i książek wydanych w ciągu ostatnich kilku lat. Film „Serce miłości” opowiadający o burzliwym związku Zuzanny Bartoszek i Wojciecha Bąkowskiego trafił na ekrany kin pod koniec stycznia tego roku. Obraz podbił serca widzów i zwrócił uwagę na twórczość warszawskich artystów. Na wystawie można oglądać prace na papierze Bartoszek „Bez tytułu”, pokazywaną wcześniej w Londynie (cena wywoławcza to zaledwie 900 zł), oraz komplet prac (odbitki fotograficzne i akwarela na taśmie filmowej) Bąkowskiego (cena wywoławcza: 15 tys. zł). W 2015 roku na ekrany kin wszedł film „Performer” o Oskarze Dawickim – jednym z najciekawszych polskich artystów. Na wystawie znajdzie się jego praca „Odmawiam” (cena wywoławcza: 3 tys. złotych). Szerokim echem odbił się również zeszłoroczny film Normana Leto „Photon” opowiadający o powstaniu życia i materii z naukowego punktu widzenia. Za budowanie pomostu między sztuką a nauką artysta został uhonorowany tegorocznym Paszportem Polityki. 30 stycznia 2018 roku na rynku ukazała się książka „Detoks” stanowiąca zapis korespondencji między młodym artystą a Zdzisławem Beksińskim. Pod młotek pójdą dwie prace Leto, w tym „Autoportret z Leną”. To podkolorowany wydruk plakatu do filmu „Sailor” opowiadającym o związku artysty z tytułową Leną. Na wystawionym obrazie bohater filmu – Norman Leto, siedzi na kanapie, a na jego kolanach leży kochanka. Cena wywoławcza pracy to 4,8 tys. złotych.

Na wystawie znalazło się blisko 60 prac artystów, którzy zmienili tendencje w sztuce po 1989 roku. Poza wspomnianymi już nazwiskami oglądać można dzieła Radka Szlagi, Zbigniewa Rogalskiego, Pauliny Ołowskiej, Doroty Buczkowskiej czy artystów zaliczanych do nurtu „Zmęczonych Rzeczywistością” – Tymka Borowskiego, Bartka Materki, a także Pawła Althamera, bohatera wydanej w zeszłym roku książki Karola Sienkiewicza „Patriota wszechświata”. Wszystkie pójdą pod młotek już 22 marca.

Aukcja Sztuka Współczesna. Nowe pokolenie po 1989 roku: 22 marca, godz. 19, Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa

Wystawa obiektów: 12-22 marca, godz. 11-19 (poniedziałek-piątek) i godz. 11-16 (sobota), Dom Aukcyjny DESA Unicum, ul. Piękna 1A, Warszawa, wstęp wolny

Więcej informacji o aukcji Sztuka Współczesna. Nowe pokolenie po 1989 roku oraz katalog aukcyjny w wersji elektronicznej dostępne są na stronie DESA Unicum:

https://desa.pl/pl/auctions/456/sztuka-wspolczesna-nowe-pokolenie-po-1989-22-marca-2018-godz-19

fot. materiały prasowe

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Connecting to %s