„Żona czy mąż?” włoska komedia z Kasią Smutniak

W wyniku niewiarygodnego eksperymentu Andrea (Pierfrancesco Favino), utalentowany neurochirurg, i jego żona Sofia (Kasia Smutniak), ambitna prezenterka telewizyjna, zamieniają się ciałami. Od teraz muszą prowadzić życie swojej drugiej połówki. Nowa sytuacja sprawi, że nie tylko lepiej poznają szczegóły z codziennej egzystencji małżonka, ale będą mogli również inaczej spojrzeć na swój związek. Czy niespodziewana zamiana ról  uratuje ich związek? A może zakochają się na nowo?

Husband-&-Wife-(9)

WYPOWIEDŹ REŻYSERA

Przeczytałem scenariusz Żona czy maż? Matteo Rovere i od razu bezwarunkowo się w nim zakochałem.

Zacząłem myśleć, w jaki sposób nakręcić film na jego podstawie, i doszedłem do wniosku, że możliwe są dwa podejścia: z góry zaplanować wszystko ze szczegółami albo pozwolić sobie na improwizację na planie. Wybrałem tę drugą opcję, ponieważ wiedziałem, że dzięki temu będziemy się dobrze bawić z całą ekipą i że przełoży się to na końcowy efekt.

Psychologowie czasami proszą pacjentów, żeby opowiedzieli o jakimś epizodzie ze swojego życia z perspektywy innej osoby, tak, jakby mówili o kimś obcym. Dzięki temu można dostrzec coś, czego się wcześniej nie widziało. Pacjenci nagle zaczynają rozumieć, dlaczego ktoś ich opuścił, że nie ma w nich empatii albo że okazują partnerom obojętność. W moim filmie bohaterowie są na miejscu drugiej osoby nie przez godzinną sesję, ale przez znacznie dłuższy czas.

Film jest oczywiście pewną metaforą, ale jednocześnie chciałem, żeby był to obraz realistyczny, dlatego bohaterowie są bardzo życiowi, a umowność wydarzenia inicjującego nie podważa wiarygodności całej historii.

W filmie mieszają się różne plany: przeszłość, teraźniejszość i przyszłość. Dzięki temu publiczność widzi, jakie konsekwencje mają dane wydarzenia. Aktorzy, którym dałem dużą swobodę, sprawili, że oglądamy realistyczną historię o relacjach międzyludzkich: o śmierci i odrodzeniu miłości, rozumieniu siebie samego i innych.

Husband-&-Wife-(11)

Dużo czasu poświęciliśmy budowaniu postaci i pracy nad ciałem. Pierfrancesco i Kasia analizowali swoich bohaterów i relacji między nimi, tak że w końcu udało im się sprawić, że film nie odgranicza się do powierzchownych gagów, ale ma duszę. Oboje doskonale przyswoili sobie mechanizmy działania psychiki zarówno kobiety, jak i mężczyzny.

Miałem przyjemność reżyserować dwójkę doskonałych, zaangażowanych aktorów, więc moja rola była właściwie łatwa. Kasia i Pierfrancesco to profesjonaliści, nigdy nie mieli problemu ze zrozumieniem moich uwag, a dodatkowo wiele wnosili od siebie. Praca na planie była właściwie zabawą.

Bohaterowie filmu, Andrea i Sofia, to ludzie z problemami. Zamiana ciał jeszcze pogarsza ich sytuację. Ostatecznie okazuje się jednak, że nie ma tego złego, co by na dobre nie wyszło. Nowa sytuacja sprawia, że mają szansę zastanowić się nad sobą i ponownie odnaleźć to, co kiedyś ich łączyło: zrozumienie i miłość. Oboje zaczynają zdawać sobie sprawę, że nie są idealni i że jeśli się kogoś kocha, to trzeba być gotowym na poświęcenie i wybaczanie. W końcu są gotowi na prawdziwe życie: niepozbawione konfliktów, pełne ryzyka, ale spełnione.

Jeśli się kogoś kocha, to trzeba przede wszystkim być gotowym zaakceptować go takim, jakim jest. Trzeba starać się patrzeć na świat jego oczami, a nie wymagać, żeby się dla nas zmieniał. Zrozumienie drugiej osoby, prawdziwe, głębokie zaakceptowanie jej, to jedyna możliwość, żeby zaistniała dojrzała miłość.

Żona czy mąż? to realistyczny film, w którym punkt wyjścia jest nie do końca prawdziwy. Jego prawdziwym tematem jest jednak miłość, która oznacza wspólną walkę i w której nie jest ważne zwycięstwo czy porażka, ale akceptacja niedoskonałości. Tak więc film mówi o zwyczajnej codzienności w niezwyczajny sposób. To, co nowoczesne, łączy się tu z tym, co staromodne, wytworność zderza się z bylejakością, powaga równoważona jest przez chaos. A być może najważniejszą nauką płynącą z Żony czy męża? jest, że czasami trzeba przekraczać granice, łamać zasady.

Zapraszamy publiczność, żeby przynajmniej na dwie godziny uwierzyła, że możliwa jest zamiana ciał. A także, żeby nie brała życia śmiertelnie poważnie.

Simone Godano

ŻONA CZY MĄŻ?
TYTUŁ ORYGINALNY: Moglie e marito
Gatunek: KOMEDIA
Produkcja: Włochy 2017
Czas: 100 min.

PREMIERA: 16 lutego 2018

TWÓRCY
Reżyser: Simone Godano
Scenariusz: Carmen Roberta Danza, Giulia Louise Steigerwalt
Producenci: Matteo Rovere, Roberto Sessa
Operator: Michele D’Attanasio
Montaż: Davide Vizzini

OBSADA

Kasia Smutniak – Sofia (Dobrze się kłamie w miłym towarzystwie)
Pierfrancesco Favino – Andrea (Anioły i demony, World War Z)
Marta Gastini – Maria (Rytuał, Drakula 3 D)
Valerio Aprea – Michele
Andrea Bruschi – Brancati

***
REŻYSER – SIMONE GODANO

Urodził się w Rzymie 39 lat temu, tam też studiował na uczelni filmowej DAMS. W 2003 roku ze swoim bratem Leonardo wyreżyserował krótkometrażówkę Il due novembre (Drugi listopada), w której wystąpili Silvio Muccino i Martina Stella. Później wraz z innymi młodymi reżyserami stworzył grupę „06”, która kręciła reklamówki dla gazet La Repubblica i La Gazzetta dello Sport i dla ministerstwa zdrowia. W 2010 roku jego krótkometrażówka Niente Orchidee (Żadnych orchidei) brała udział w konkursie na festiwalu w Wenecji. Wystąpili w niej Beppe Fiorello i Valeria Solarino. Żona czy mąż? to jego pełnometrażowy debiut.

Husband-&-Wife-(26)

PIERFRANCESCO FAVINO – WYBRANA FILMOGRAFIA

– Ostatni pocałunek (2001), reż. Gabriele Muccino
– Bitwa El Alamein (2002), reż. Enzo Monteleone
– Klucze do domu (2004), reż. Gianni Amelio
– Opowieść kryminalna (2005), reż. Michele Placido
– Nieznajoma (2006), reż. Giuseppe Tornatore
– Saturno contro. Pod dobrą gwiazdą (2007), Ferzan Özpetek
– Mężczyzna, który kocha (2008), reż. Maria Sole Tognazzi
– La Vita facile (Doskonałe życie) (2011), reż. Lucio Pellegrini
– Cud w wiosce Sant Anna (2008), reż. Spike Lee
– Anioły i demony (2009), reż. Ron Howard
– Czego chcę więcej (2010), reż. Silvio Soldini
– Gliniarze to dranie (2012), reż. Stefano Sollima
– Wyścig (2013), reż. Ron Howard
– World War Z (2013), reż. Marc Forster
– Nie licz na litość (2014), reż. Michele Alhaique
– Suburra (2015), reż. Stefano Sollima
– Spowiedzi (2016), reż. Roberto Ando
– Marco Polo – sezony 1 i 2 (serial Netflix)

Husband-&-Wife-(25)

KASIA SMUTNIAK – WYBRANA FILMOGRAFIA

– Al momento giusto (2001), reż. Giorgio Panariello
– Ora e per sempre (2004), reż. Vincenzo Verdecchi
– 13dici a tavola (2004), reż. Enrico Oldoini
– Nelle tue mani (2008), reż Peter Del Monte
–  Cichy chaos (2008), reż. Antonello Grimaldi
– Tutta colpa di Giuda (2009), reż. Davide Ferrario
– La Passione (2009),  reż. Carlo Mazzacurati
– Pozdrowienia z Paryża (2010), reż. Pierre Morel
– Tutti contro tutti (2013), reż. Rolando Ravello
– Benvenuto Presidente (2013), reż. Riccardo Milani
– Zapnijcie pasy (2014), reż. Ferzan Özpetek
– Maraviglioso Boccaccio (2015), reż. Paolo and Vittorio Taviana
– Dobrze się kłamie w miłym towarzystwie (2016), reż. Paolo Genovese

VALERIO APREA –  WYBRANA FILMOGRAFIA

– Piccole anime (1998), reż. Giacomo Ciarrapico
– Eccomi qua (2002), reż. Giacomo Ciarrapico
– Non prendere impegni stasera (2006), reż. Gianluca Tavarelli
– Tylko ciebie chcę (2007), reż. Luis Prieto
– 18 lat później (2010), reż. Edoardo Leo
– Boris il film (2010), reż. Giacomo Ciarrapico, Mattia Torre, Luca Vendruscolo
– Pani do towarzystwa (2012), reż. Massimiliano Bruno
– Viva l’Italia (2012), reż. Massimiliano Bruno
– Przestanę, kiedy zechcę (2013), reż. Syndey Sibilia
– Przestanę, kiedy zechcę. Masterclass (2017), reż. Sydney Sibilia

KOMENTARZ PRODUCENTÓW

Żona czy mąż? to opowieść o Sofii i Andrei, nieszczęśliwym małżeństwie, które nie widzi dla siebie przyszłości i myśli o rozwodzie. Właśnie w tym momencie zaczyna się nasz film, a nadzieją dla bohaterów jest niesamowity eksperyment, dzięki któremu będą mogli zamienić się ciałami.

Ten surrealistyczny punkt startowy jest jednak tak naprawdę zaledwie pretekstem i wstępem do dzieła zupełnie realistycznego, do opowieści, z którą każdy może się identyfikować. Warto przecież popatrzeć czasami na świat oczami bliskiej nam osoby i zrozumieć jej punkt widzenia.

Scenariusz Giuli Steigerwalt zrobił na nas naprawdę duże wrażenie. Miał on klasyczną strukturę, ale jednocześnie było w nim miejsce na odskocznię od zwyczajności, powaga zaś doskonale była równoważona przez dowcip. Producenci ciągle szukają takich opowieści, a tak rzadko je dostają. Historia poprowadzona jest w taki sposób, że poprzez pogłębioną analizę postaci dowiadujemy się czegoś również o sobie.

Bardzo ciekawe w scenariuszu było to, że Andrea i Sofia po zamianie ciał mieli dostęp do wspomnień swojego małżonka, a także zaczęli rozumieć jego/jej uczucia. Sprawiło to, że zrozumieli swoje błędy z przeszłości i otworzyli się na nową przyszłość. Zmiana punktu widzenia sprawiła, że poczuli złość na samych siebie. Takie podejście do historii sprawiło, że klasyczna opowieść o miłości nabrała rumieńców, a nam, jako realizatorom, dała możliwość niestandardowego wykorzystania środków filmowych.

Morał filmu jest taki, że życie z drugą osobą jest możliwe tylko, jeśli stanowimy prawdziwy zespół. Nie wystarczy mieć wspólne mieszkanie, trzeba jeszcze rozumieć drugą osobę, troszczyć się o nią, patrzyć na świat jej oczami. Trzeba też zrzucić maski, za którymi tak często się ukrywamy, i zdecydować się na absolutną szczerość, na pokazanie całego siebie.

Taki był punkt wyjścia reżysera Simone Godano, który uświadomił to aktorom: Kasi Smutniak i Pierfrancesco Favino. Wspólnie udało im się wiarygodnie oddać idee zawarte w scenariuszu.

Cieszymy się, że udało nam się zebrać tak wspaniałą ekipę do realizacji naszego skromnego, choć ambitnego filmu. Byli to: autor zdjęć Michele D’Attanasio (Italian Race, They called me Jeeg), scenograf Tonino Zera (Like Crazy), odpowiedzialna za kostiumy Cristina La Parola, dźwiękowiec Paolo Giuliani i montażysta Davide Vizzini.

Matteo Rovere i Roberto Sessa

fot. materiały prasowe

Reklamy

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj / Zmień )

Zdjęcie na Google+

Komentujesz korzystając z konta Google+. Wyloguj / Zmień )

Connecting to %s