Zwykło się myśleć, że rak piersi to „kobieca sprawa”, problem kobiety i ogromne wyzwanie, gdy przyjdzie jej się zmagać z chorobą nowotworową. Tymczasem zarówno w profilaktyce raka piersi, jak i w chorobie nowotworowej rola mężczyzn jest nieoceniona – przekonują organizatorzy kampanii edukacyjnej „BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa”. Fundacja OnkoCafe – Razem Lepiej po raz kolejny uczy mężczyzn jak radzić sobie z chorobą nowotworową i być mądrym wsparciem, gdy rak piersi dotknie bliską im kobietę – matkę, siostrę, żonę czy przyjaciółkę. Dostarcza także praktycznych narzędzi, takich jak trening BreastFit, który pokazuje, że wspólne badanie piersi może być skuteczną motywacją dla pań do regularnej profilaktyki raka piersi.
Fundacja OnkoCafe – Razem Lepiej stworzyła BreastFit, czyli sztukę wspólnego badania i wsparcia kobiet w profilaktyce, a także w chorobie jaką jest rak piersi, na każdym jej etapie. Nazwa nawiązuje do popularnej dyscypliny sportu – do crossfit’u. Wspólnym mianownikiem obu treningów jest żelazna konsekwencja i systematyczność. W ramach projektu Fundacja przygotowała m.in. specjalny trening, który pokazuje, że badanie piersi w parze może być znakomitym motywatorem dla pań do regularnej profilaktyki. Każdy jego element – od rozgrzewki, przez podkręcenie tempa, po wspólne ćwiczenia pod prysznicem – opatrzony jest grafikami obrazującymi, jak prawidłowo wykonać poszczególne ćwiczenie. Breastfit to przydatne narzędzie dla partnerów, którzy zdobytą wiedzę mogą wykorzystać w praktyce i zachęcić partnerki do badania piersi.
– Bezinteresowne zaangażowanie młodych, wysportowanych mężczyzn, którzy powiedzieli jednogłośnie: chcemy zrobić coś wartościowego dla kobiet, pokazało nam, że tematyka raka piersi to też „męska sprawa”. Zdrowie bliskich im kobiet jest dla nich cenne i ważne, potrzebują jedynie wskazówek, jak mogą działać, jak motywować, o czym powinni wiedzieć. W codziennej pracy w Fundacji spotykamy także wielu mężczyzn, których doświadczyła choroba nowotworowa partnerki. Oni potrzebują szczególnej uwagi i szczególnej pomocy. Muszą zmierzyć się z nową, wymagającą sytuacją i nauczyć, jak być mądrym wsparciem dla bliskich im kobiet, niezależnie od etapu choroby nowotworowej. Dlatego dochód ze sprzedaży tegorocznego kalendarza przeznaczamy na pomoc kobietom z zaawansowanym rakiem piersi i ich bliskim – powiedziała Anna Kupiecka, Prezes Fundacji OnkoCafe – Razem Lepiej, pomysłodawca i organizator kampanii „BreastFit. Kobiecy biust. Męska Sprawa”.
Życie z zaawansowanym rakiem piersi
Rak piersi do postaci zaawansowanej rozwija się u ok. 30 proc. chorych kobiet[1], u ok. 5-10 proc. rozpoznawany jest wówczas, gdy choroba daje już przerzuty do innych organów[2]. Zdiagnozowanie nowotworu piersi jest trudne do zaakceptowania dla każdej kobiety, tym bardziej, gdy choroba rozpoznana jest w stadium zaawansowanym. Co ważne, zawsze z chorobą zmaga się nie tylko osoba, której diagnoza dotyczy, lecz cała rodzina i bliscy. Przed bliskimi stoją nowe wyzwania – emocjonalne, fizyczne a także finansowe[3]. Sprostanie tym obciążeniom, może wymagać od całej rodziny zupełnie innego podejścia, a także zmiany myślenia o chorobie i uświadomienia sobie, że raka piersi można wyleczyć, jeśli jest zdiagnozowany we wczesnym stadium. Leczenie raka piersi w stadium zaawansowanym koncentruje się na poprawie jakości życia pacjentek zmagających się z chorobą[4]. Na stronie kampanii www.breastfit.onkocafe.pl znajdziemy sekcję dedykowaną bliskim kobiet chorych na nowotwór piersi i odpowiedzi na wiele pytań, które mogą pojawić się wraz z diagnozą i chorobą, na każdym jej etapie.
Razem Lepiej, czyli „Power of Community”
Stałym elementem kampanii „BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa” jest kalendarz z udziałem crossfitowców. W tegorocznej sesji zdjęciowej wzięło udział 12 sportowców z całej Polski, w tym dwóch zwycięzców ogólnopolskiego naboru. Panowie pozowali do zdjęć w nietuzinkowym otoczeniu, w przestrzeniach dawnej torpedowni na Zatoce Gdańskiej. Zdjęcia do kalendarza „Power of Community 2018” autorstwa Piotra Fajfera będzie można zobaczyć podczas wrześniowego wernisażu w Warszawie. Kalendarz od 1 października będzie dostępny w kawiarniach COSTA COFFEE w całej Polsce, będzie można go także nabyć, odwiedzając stronę kampanii.
– Włączając się w kampanię „BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa” pokazujemy, że my mężczyźni możemy być wsparciem dla naszych kobiet nawet, gdy mowa o raku piersi na każdym etapie choroby, także wtedy gdy przybierze ona postać zaawansowaną. Dlaczego? Bo możemy każdego dnia dbać o mamę, partnerkę, żonę czy siostrę – zachęcając je do regularnych badań w ramach profilaktyki raka piersi. Gdy bliska nam kobieta zachoruje, nasza rola również jest bardzo ważna – powiedział Jakub Popławski, autor i pomysłodawca kalendarza „Power of Community”.
Kampania „BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa” powstała z inicjatywy Fundacji OnkoCafe – Razem Lepiej, jej partnerem jest Novartis Oncology. Celem kampanii jest zachęcenie do systematycznych badań i edukacja na temat profilaktyki oraz choroby, jaką jest rak piersi i zaawansowany rak piersi. Partnerami społecznymi kampanii „BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa” są: Polskie Amazonki Ruch Społeczny, Fundacja Instytut Praw Pacjenta i Edukacji Zdrowotnej, Alivia – Fundacja Onkologiczna Osób Młodych, Stowarzyszenie AMAZONKI Warszawa-Centrum, Federacja Stowarzyszeń „Amazonki”, Fundacja Rak’n’Roll – Wygraj życie. Kampania „BreastFit. Kobiecy biust. Męska sprawa” jest elementem wspierającym przekaz kampanii „Tu i Teraz” dedykowanej kobietom z zaawansowanym rakiem piersi.
Partnerzy Medialni kampanii: Multikino, Polska Live, Sieć dla Zdrowia
[1] Cardoso, F. et al., Locally recurrent or metastatic breast cancer: ESMO Clinical Practice Guidelines for diagnosis, treatment and follow-up, Annals of Oncology, 23 (Supplement 7): vii11, 2012.
[2] Wojciechowska Urszula, Didkowska Joanna. Zachorowania i zgony na nowotwory złośliwe w Polsce. Krajowy Rejestr Nowotworów, Centrum Onkologii-Instytut im. Marii Skłodowskiej-Curie. Dostępne na stronie: http://onkologia.org.pl/rak-piersi-kobiet/, dostęp z dn. 16.08.2017 r.
[3] Insight Research Group. Here & Now – European patient and cancer survey (2013). London: Insight Research Group.
[4] Walden – Gałuszko K., Psychoonkologia w praktyce klinicznej, Wydawnictwo Lekarskie PZW, wydanie 1, Warszawa 2011, s. 77-80.
fot. J. Górczak/materiały prasowe