Fryderyk 2017: NOMINACJE i LAUREACI Złotych Fryderyków

Akademia Fonograficzna ogłosiła nominacje do 23. edycji nagród Akademii Fonograficznej Fryderyk. W tegorocznej edycji zarejestrowano łącznie 1038 zgłoszeń albumów, singli i teledysków.

29

W dwudziestu kategoriach Fryderyków 2017 konkurowało:

  • 277 albumów z polską muzyką rozrywkową
  • 90 albumów jazzowych
  • 121 albumów z muzyką poważną
  • 277 utworów muzycznych
  • 273 teledyski
  • 59 debiutujących artystów łącznie w muzyce rozrywkowej i jazzowej

Fryderyki 2017 w kategoriach muzyki rozrywkowej i jazzowej zostaną wręczone 26 kwietnia 2017 roku w Teatrze Polskim w Warszawie. Transmisję z Gali wyemituje TVP2 (tego samego dnia, o godz. 22.20). Wręczenie nagród w kategoriach muzyki poważnej odbędzie się 24 kwietnia 2017 roku – podczas uroczystości w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego. Jak co roku, obu uroczystościom towarzyszyć będą występy czołowych polskich artystów. Po raz 11. partnerem ZPAV przy organizacji gali wręczenia statuetek jest Agencja STX Jamboree.

KATEGORIE

Statuetki Fryderyk 2017 zostaną przyznane w dziewięciu kategoriach muzyki rozrywkowej, ośmiu  kategoriach muzyki poważnej i trzech kategoriach jazzowych. Tak jak w poprzednich edycjach, statuetkę dla zwycięskich albumów muzyki rozrywkowej oraz jazzowej otrzymają zarówno wykonawcy, jak i producenci. W kategorii Utwór Roku statuetki trafią do wykonawcy, autora tekstu oraz kompozytora muzyki nagrodzonego utworu.

Podczas gali wręczenia nagród Fryderyk 2017 poznamy zwycięzców w następujących kategoriach:

NOMINACJE

MUZYKA ROZRYWKOWA

FONOGRAFICZNY DEBIUT ROKU
BEMY
BOVSKA
BUSLAV
KROKI
PIOTR ZIOŁA

UTWÓR ROKU
AGNIESZKA CHYLIŃSKA „Królowa łez”
Autor: Agnieszka Chylińska
Kompozytor: Bartosz Królik, Marek Piotrowski
Warner Music Poland

ANIA DĄBROWSKA „W głowie”
Autor: Ania Dąbrowska i Martyna Melosik
Kompozytor: Ania Dąbrowska
Sony Music Entertainment Poland

BRODKA „Horses”
Autor: Monika Brodka, Zbigniew Bzymek
Kompozytor: Monika Brodka
Kayax Production & Publishing / Play It Again Sam

HEY „Prędko, prędzej”
Autor: Katarzyna Nosowska
Kompozytor: Paweł Krawczyk / Katarzyna Nosowska
Kayax Production & Publishing

ORGANEK „Mississippi w ogniu”
Autor: Tomasz Organek
Kompozytor: Tomasz Organek/Adam Staszewski/Tomasz Lewandowski/Robert Markiewicz
Mystic Production

ALBUM ROKU ROCK (w tym hard, metal, punk)
HEY „Błysk”
Producent albumu: Marcin Bors
Kayax Production & Publishing

KRZYSZTOF ZALEWSKI „Złoto”
Producent albumu: Krzysztof Zalewski
Kayax Production & Publishing

LUXTORPEDA „Mywaswynas”
Producent albumu: LUXTORPEDA
Universal Music Polska

ORGANEK „Czarna Madonna”
Producent albumu: Jacek Antosik i ORGANEK
Mystic Production

T.LOVE „T.LOVE”
Producent albumu: TJ(FOJ) MACIEJ MAJCHRZAK
Warner Music Poland

ALBUM ROKU POP
AGNIESZKA CHYLIŃSKA „Forever Child”
Producent albumu: Bartosz Królik, Marek Piotrowski
Warner Music Poland

ANIA DĄBROWSKA „Dla naiwnych marzycieli”
Producent albumu: Olek (Czarny HIFI) Kowalski i Ania Dąbrowska
Sony Music Entertainment Poland

BUSLAV „Buslav”
Producent albumu: Tomasz Busławski
Warner Music Poland

PIOTR ZIOŁA „Revolving Door”
Producent albumu: Marcin Bors
Warner Music Poland

RAZ, DWA, TRZY „Raz, Dwa, Trzy 25”
Producent albumu: Rafał Kolikow
Warner Music Poland

ALBUM ROKU HIP HOP
BISZ / RADEX „Wilczy Humor”
Producent albumu: Radek Łukasiewicz
Pchamy Ten Syf / Agora

KALIBER 44 „Ułamek tarcia”
Producent albumu: Abradab
Centrala / Mystic Production

O.S.T.R. „Życie po śmierci”
Producent albumu: Killing Skills
Asfalt Records

TACO HEMINGWAY „Marmur”
Producent albumu: Rumak
Asfalt Records

TEN TYP MES „AŁA.”
Producent albumu: Piotr Szmidt
Alkopoligamia.com

ALBUM ROKU ALTERNATYWA
BRODKA „Clashes”
Producent albumu: Noah Georgeson
Kayax Production & Publishing / Play It Again Sam

FISZ EMADE TWORZYWO „Drony”
Producent albumu: Piotr EMADE Waglewski
Art2 Music

ŁĄKI ŁAN „Syntonia”
Producent albumu: Jarek Jóźwik, Michał Chęć
Warner Music Poland

MARIA PESZEK „Karabin”
Producent albumu: Michał FOX Król
Mania / Warner Music Poland

SORRY BOYS „Roma”
Producent albumu: Marek Dziedzic
Mystic Production

ALBUM ROKU ELEKTRONIKA
KROKI „Stairs”
Producent albumu: Łukasz Palkiewicz
Kayax Production & Publishing

RENI JUSIS „Bang!”
Producent albumu: Stendek, M. Bunio S., Jakub Karaś, Reni Jusis
Sony Music Entertainment Poland

RIVERSIDE „Eye Of The Soundscape”
Producent albumu: Mariusz Duda, Magda i Piotr Srzedniccy
Mystic Production

XXANAXX „FWRD”
Producent albumu: Michał Wasilewski
Warner Music Poland

ZAMILSKA „Undone”
Producent albumu: Zamilska
Untuned Records

ALBUM ROKU MUZYKA KORZENI (w tym blues, folk, country, muzyka świata, reggae)
DAGADANA „Meridian 68”
Producent albumu: Marcin Pospieszalski
Karrot Kommando

MARTYNA JAKUBOWICZ „Prosta Piosenka”
Producent albumu: Jan Smoczyński
Universal Music Polska

MESAJAH „Powrót do korzeni”
Producent albumu: Mesajah
Lou&Rocked Boys

SHY ALBATROSS „Woman Blue”
Producent albumu: Raphael Rogiński
Warner Music Poland

WARSZAWSKIE COMBO TANECZNE „Dancing, salon, ulica”
Producent albumu: różni producenci
Warner Music Poland

TELEDYSK ROKU
BRODKA „UP IN THE HILL”
Reżyser teledysku: Monika Brodka
Kayax Production & Publishing / Play It Again Sam

DAWID PODSIADŁO „Pastempomat”
Reżyser teledysku: Sebastian Pańczyk
Sony Music Entertainment Poland

HEY „Błysk”
Reżyser teledysku: Dariusz Rzontkowski
Kayax Production & Publishing

KRZYSZTOF ZALEWSKI „Miłość miłość”
Reżyser teledysku: Piotr Onopa
Kayax Production & Publishing

ORGANEK „Mississippi w ogniu”
Reżyser teledysku: Marta Kacprzak
Mystic Production

images (1)

MUZYKA JAZZOWA

ALBUM ROKU
ADAM PIEROŃCZYK „MONTE ALBÁN”
Producent albumu: Adam Pierończyk

JAZZSOUND
DOROTA MIŚKIEWICZ „Piano.pl”
Producent albumu: Dorota Miśkiewicz
Universal Music Polska

KAMIL PIOTROWICZ SEXTET „Popular Music”
Producent albumu: Kamil Piotrowicz / Jan Sudzina
Hevhetia

MAREK NAPIÓRKOWSKI SEXTET „Marek Napiórkowski SEXTET – Trójka – LIVE”
Producent albumu: Marek Napiórkowski
Polskie Radio S.A.

ROBERT MAJEWSKI „Tribute to Henryk Majewski”
Producent albumu: Robert Majewski
Studio Realizacji Myśli Twórczych

ARTYSTA ROKU
ADAM BAŁDYCH
ADAM PIEROŃCZYK
DOROTA MIŚKIEWICZ
MAREK NAPIÓRKOWSKI
ZBIGNIEW NAMYSŁOWSKI

FONOGRAFICZNY DEBIUT ROKU
KAJETAN BOROWSKI
MATEUSZ GAWĘDA
MATEUSZ PILNIEWICZ
SABINA MECK
TOMASZ WENDT

MUZYKA POWAŻNA

Album roku muzyka chóralna, oratoryjna i operowa
CAMERATA SILESIA SING SZYMAŃSKI
Instrumentaliści Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, Zespół Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia pod dyr. Anny Szostak
Realizacja nagrania: Małgorzata Polańska, Michał Szostakowski, Marcin Domżał, Marcin Guz

DUX
DE PROFUNDIS – Polish Psalms of the 20th and 21st Century
(Komp.: M.T. Łukaszewski, A. Koszewski, M. Bembinow, M. Jasiński, R. Twardowski, J. Świder, M. Zieliński, A. Bielerzewski, P. Łukaszewski, Ł. Urbaniak)
Chór Narodowego Forum Muzyki pod dyr. Agnieszki Franków-Żelazny
Realizacja nagrania: Andrzej Sasin, Aleksandra Nagórko
Narodowe Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego / CD Accord

FELIKS NOWOWIEJSKI: Quo Vadis
Aleksandra Kurzak, Artur Ruciński, Rafał Siwek, Sebastian Szumski, Arkadiusz Bialic, Górecki Chamber Choir, Włodzimierz Siedlik, Orkiestra Symfoniczna Warmińsko-Mazurskiej Filharmonii im. Feliksa Nowowiejskiego w Olsztynie pod dyr. Piotra Sułkowskiego
Realizacja nagrania: Małgorzata Polańska, Marcin Guz
DUX / IMiT

JÓZEF ZEIDLER: Missa ex D – Musica Sacromontana
Sinfonia Varsovia, Zespół Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia, Rafał Bartmiński, Robert Gierlach, Iwona Hossa, Agnieszka Rehlis, Lilianna Stawarz, dyr. Jerzy Maksymiuk
Realizacja nagrania: Łukasz Kurzawski, Jacek Frączek
DUX

PENDERECKI CONDUCTS PENDERECKI vol. 1
Orkiestra i Chór Filharmonii Narodowej pod dyr. Krzysztofa Pendereckiego, Johanna Rusanen – sopran, Agnieszka Rehlis – mezzosopran, Nikolay Didenko – bas, Henryk Wojnarowski – dyrektor chóru
Realizacja nagrania: Andrzej Sasin, Aleksandra Nagórko
Warner Music Poland / Warner Classics

Album roku muzyka dawna
BARTŁOMIEJ PĘKIEL
Aldona Bartnik – sopran, Matthew Venner – kontratenor, Maciej Gocman – tenor, Tomáš Král – bas, Jaromír Nosek – bas, dyr. Andrzej Kosendiak
Realizacja nagrania: Andrzej Sasin, Aleksandra Nagórko
Narodowe Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego / CD Accord

J.S. BACH: Sonaty BWV 525-530
Marek Toporowski, Irmina Obońska, Mark Caudle
Realizacja nagrania: Franciszek Kozłowski
DUX

MUSICA CLAROMONTANA vol.58 (Amando Ivančić)
Marzena Michałowska – sopran, Piotr Olech – alt, Łukasz Nowak – tenor, Andrzej Zawisza – bas, {oh!} Orkiestra Historyczna, dyr. Martyna Pastuszka, Marcin Świątkiewicz
Realizacja nagrania: Jacek Guzowski, Krzysztof Kuraszkiewicz
MUSICON

Album roku recital solowy
LE CLAVECIN MODERNE. Alina Ratkowska (klawesyn)
(komp. Bartosz Kowalski, Anna Ignatowicz-Glińska, Paweł Łukaszewski, Edward Sielicki, Dariusz Przybylski, Miłosz Bembinow, Marian Sawa, Jacek Grudzień)
Realizacja nagrania: Katarzyna Rakowiecka-Rojsza
Sarton Records

PAWEŁ SZYMAŃSKI – Dissociative Counterpoint Disorder. Małgorzata Sarbak (klawesyn)
Realizacja nagrania: Ewa Guziołek-Tubelewicz, Joanna Popowicz, Jan Košulič
DUX/Bôłt

SEQUENZA. Janusz Wawrowski (skrzypce)
(komp. Eugène Ysaÿe, Bjarne Brustad, Grażyna Bacewicz, Krzysztof Penderecki, Luciano Bario, Tomasz Jakub Opałka, Dariusz Przybylski)
Realizacja nagrania: Andrzej Sasin, Aleksandra Nagórko
Warner Music Poland / Warner Classics

TONISTEON. Leszek Lorent (perkusja)
(komp. Iannis Xenakis, Dariusz Przybylski, Ignacy Zalewski, Marcin Błażewicz)
Realizacja nagrania: Michał Szostakowski
DUX / Requiem Records

WORKS FOR VIOLIN SOLO. Aleksandra Kuls (skrzypce)
(komp. Johann Sebastian Bach, Krzysztof Penderecki, Sergei Prokofiev, Eugène Ysaÿe)
Realizacja nagrania: Małgorzata Polańska
DUX

Album roku muzyka kameralna
EIDOS
(komp. Kaija Saariaho, Agata Zubel, Barbara Buczek, Olga Neuwirth)
Anna Kwiatkowska – skrzypce, Joanna Opalińska – fortepian
Realizacja nagrania: Katarzyna Rakowiecka-Rojsza
Sarton Records

IGNACY JAN PADEREWSKI – Pieśni
Anna Radziejewska – mezzosopran, Karol Kozłowski – tenor, Agnieszka Hoszowska-Jabłońska – fortepian
Realizacja nagrania: Małgorzata Polańska
DUX

KRZYSZTOF MEYER – Trio i Quintet
Eduard Brunner, Ivan Monighetti, Pavel Gililov, Kwartet Wilanów (Tadeusz Gadzina, Paweł Łosakiewicz, Ryszard Duź, Marian Wasiółka)
Realizacja nagrania: Almut Telsnig, Wilhelm Meister
DUX

MIKLOS ROZSA, ZOLTAN KODALY – Project Hungarica
Szymon Krzeszowiec, Bartłomiej Nizioł, Adam Krzeszowiec
Realizacja nagrania: Beata Jankowska-Burzyńska
CD Accord

PAWEŁ ŁUKASZEWSKI – MUSICA PROFANA 1
Ewa Guz-Seroka, Anna Mikołajczyk-Niewiedział, Anna Lubańska, Robert Gierlach, Kamila Wąsik-Janiak, Piotr Hausenplas, Romuald Gołębiowski
Realizacja nagrania: Katarzyna Rakowiecka-Rojsza
DUX

QUINT(ET)ESSENCE
(komp. Franz Danzi, György Ligeti, Wolfgang Amadeus Mozart, Francis Poulenc)
Krakowski Kwintet Dęty & Beata Bilińska
Realizacja nagrania: Grzegorz Stec
OKO-ART

Album roku muzyka symfoniczna i koncertująca
ACCORDIOFONICA
(komp. Bronisław Kazimierz Przybylski, Edward Sielicki, Józef Świder)
Klaudiusz Baran, Łomża Chamber Philharmonic pod dyr. Jana Miłosza Zarzyckiego
Realizacja nagrania: Andrzej Brzoska, Sławomir Dubowski
DUX / Requiem Records

FRYDERYK CHOPIN – Piano Concertos
Szymon Nehring i Sinfonietta Cracovia, dyr. Jerzy Dybał, Krzysztof Penderecki
Realizacja nagrania: Małgorzata Polańska, Michał Szostakowski, Marcin Domżał
DUX

MAKSYMIUK & SINFONIA VARSOVIA
(komp. Debussy, Prokofiew, Strawiński, Baird, Maksymiuk, Jarzębski, Bacewicz, Bach, Rossini, Mozart, Bartok)
Sinfonia Varsovia pod dyrekcją Jerzego Maksymiuka
Realizacja nagrania: Lech Dudzik, Gabriela Blicharz
Warner Music Poland / Warner Classics

MIECZYSŁAW KARŁOWICZ – Philharmonic Szczecin/Bartłomiej Nizioł/Łukasz Borowicz
Bartłomiej Nizioł – skrzypce, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie pod dyrekcją Łukasza Borowicza
Realizacja nagrania: Hein Laabs
DUX

STRAUSS, HAYDN, PURCELL. Agnieszka Duczmal – Ewa Podleś – AMADEUS
Ewa Podleś i Orkiestra Kameralna Polskiego Radia AMADEUS pod dyrekcją Agnieszki Duczmal
Realizacja nagrania: Zbigniew Kusiak
Agencja Muzyczna Polskiego Radia

Album roku muzyka współczesna
KRZYSZTOF HERDZIN: Suite on Polish Themes
Academy of St Martin in the Fields pod dyrekcją Krzysztofa Herdzina
Realizacja nagrania: Rafał Paczkowski
Universal Music Polska / Decca

KRZYSZTOF PENDERECKI: Concerto doppio, Concerto per pianoforte, Concertino per tromba e orchestra
Jakub Haufa, Aleksander Kobus, Marcel Markowski, Szymon Nehring, Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus, dyr. Krzysztof Penderecki, Maciej Tworek
Realizacja nagrania: Małgorzata Polańska, Michał Szostakowski, Marcin Domżał
DUX

PAWEŁ ŁUKASZEWSKI – IV Symfonia – Symfonia o Bożym Miłosierdziu
Anna Mikołajczyk-Niewiedział, Maciej Nerkowski, Orkiestra i Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej, Violetta Bielecka, Barbara Ewa Rafałko, dyr. Wojciech Michniewski
Realizacja nagrania: Andrzej Brzoska
Musica Sacra Edition

STANISŁAW MORYTO
Anna Mikołajczyk-Niewiedział, Anna Sikorzak-Olek, Stanisław Skoczyński, Filharmonia Kameralna im. Witolda Lutosławskiego w Łomży pod dyrekcją Jana Miłosza Zarzyckiego
Realizacja nagrania: Marcin Domżał
DUX

WOJCIECH BLECHARZ – Liminal Studies
Majewska & Kwadrofonik, Royal String Quartet
DUX

Najlepszy album polski za granicą
GRAŻYNA BACEWICZ: Complete String Quartets (2CD)
Kwartet Śląski
Realizacja nagrania: Beata Jankowska-Burzyńska
Chandos

MARIAN SAWA: Complete Violin Music
Jolanta Sosnowska – skrzypce, Maria Gabryś – fortepian, Marietta Kruzel-Sosnowska – organy
Realizacja nagrania: Piotr Grinholc, Viktor Kisten
NAXOS

ORIENTAL TRUMPET CONCERTOS
(komp. Krzysztof Penderecki, Aram Chaczaturian, Fazil Say, Alexander Arutiunian)
Gabor Boldoczki I Sinfonietta Cracovia pod dyrekcją Jerzego Dybała
Realizacja nagrania: Michał Szostakowski
Sony Classical

Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej
FELIKS NOWOWIEJSKI: Quo Vadis
Aleksandra Kurzak, Artur Ruciński, Rafał Siwek, Sebastian Szumski, Arkadiusz Bialic, Górecki Chamber Choir, Włodzimierz Siedlik, Orkiestra Symfoniczna Warmińsko-Mazurskiej Filharmonii im. F. Nowowiejskiego w Olsztynie, dyr. Piotr Sułkowski
Realizacja nagrania: Małgorzata Polańska, Marcin Guz
DUX / IMiT

GRAŻYNA BACEWICZ: Complete String Quartets (2CD)
Kwartet Śląski
Realizacja nagrania: Beata Jankowska-Burzyńska
Chandos

PAWEŁ ŁUKASZEWSKI – IV Symfonia – Symfonia o Bożym Miłosierdziu
Anna Mikołajczyk-Niewiedział, Maciej Nerkowski, Orkiestra i Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej, Violetta Bielecka, Barbara Ewa Rafałko, dyr. Wojciech Michniewski
Realizacja nagrania: Andrzej Brzoska
Musica Sacra Edition

PAWEŁ ŁUKASZEWSKI – MUSICA PROFANA 1
Ewa Guz-Seroka, Anna Mikołajczyk-Niewiedział, Anna Lubańska, Robert Gierlach, Kamila Wąsik-Janiak, Piotr Hausenplas, Romuald Gołębiowski
Realizacja nagrania: Katarzyna Rakowiecka-Rojsza
DUX

PENDERECKI CONDUCTS PENDERECKI vol. 1
Orkiestra i Chór Filharmonii Narodowej pod dyr. Krzysztofa Penderenckiego, Johanna Rusanen – sopran, Agnieszka Rehlis – mezzosopran, Nikolay Didenko – bas, Henryk Wojnarowski – dyrektor chóru
Realizacja nagrania: Andrzej Sasin, Aleksandra Nagórko
Warner Music Poland / Warner Classics

ZASADY

Edycja 2017 obejmuje wydawnictwa, które zostały wprowadzone do obrotu między 1 stycznia a 31 grudnia 2016 roku. W konkursie FRYDERYK biorą udział nagrania, które zostały zgłoszone przez wytwórnię fonograficzną, samego artystę lub jego managera.

Zarówno tryb zgłaszania wydawnictw, jak i obie tury głosowania odbywają się drogą elektroniczną. Zgłaszający mają możliwość dołączenia do zgłoszenia opisu albumu, zdjęcia okładki oraz materiału muzycznego w postaci plików mp3, co w znaczący sposób ułatwia głosującym zapoznanie się z propozycjami i podjęcie decyzji przy typowaniu.

W pierwszej turze głosowania (od 22 lutego do 6 marca 2017 roku) jury – ponad 1200 członków Akademii Fonograficznej – oddawało głosy na wszystkie zgłoszone do konkursu pozycje. W ten sposób zostały wyłonione ogłaszane dziś nominacje do nagrody Fryderyk 2017. W tegorocznej edycji w dwóch kategoriach liczba zgłoszonych pozycji nie przekroczyła 10 – zgodnie z regulaminem nagród, w takiej sytuacji liczba nominacji zmniejszona zostaje do trzech (z pięciu). I tak, w edycji 2017 tylko trzy płyty uzyskały nominacje w kategoriach Album roku muzyka dawna oraz Najlepszy album polski za granicą.

W drugiej turze głosowania członkowie Akademii Fonograficznej oddadzą głos na jedną z nominacji w każdej kategorii. Laureatów w kategoriach muzyki rozrywkowej i jazzowej poznamy 26 kwietnia 2017 roku podczas uroczystej Gali w Teatrze Polskim w Warszawie, a zwycięzców w muzyce poważnej – 24 kwietnia 2017 roku podczas uroczystości w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego.

LAUREACI NAGRODY ZŁOTY FRYDERYK

Jak co roku Akademia Fonograficzna honoruje muzyków i twórców szczególnie zasłużonych dla polskiej kultury.

W edycji 2017 laureatami tych szczególnych wyróżnień – nagród ZŁOTY FRYDERYK za całokształt osiągnięć artystycznych – zostali:

MUZYKA ROZRYWKOWA

Zespół DŻEM

Legendarny zespół bluesrockowy, którego początki sięgają 1973 r., założony przez braci Adama i Bena Otrębów oraz Pawła Bergera. Zaliczany do najważniejszych zespołów w historii polskiej muzyki rockowo-bluesowej.

dzem

W grudniu 1973 r. do zespołu dołączył wokalista Ryszard Riedel, a następnie w 1978 r. – gitarzysta Jerzy Styczyński. W latach 1973-1979 działalność formacji była bardzo nieregularna i aż do 1980 r. miała status amatorski. Po występach na kilkunastu festiwalach w Polsce, w tym debiucie na festiwalu w Jarocinie oraz zagranicznej trasie koncertowej, w 1985 r. ukazał się debiutancki album studyjny – Cegła, który uznawany jest za jeden z najważniejszych albumów zespołu oraz w historii polskiego rocka. Rok później wydany został koncertowy album Absolutely Live, nagrany podczas koncertu w teatrze STU w Krakowie.

W drugiej połowie lat 80. Ryszard Riedel stopniowo oddalał się od zespołu, popadając w nałóg narkotykowy, przez co w 1986 i 1987 r. grupa koncertowała z Tadeuszem Nalepą, z którym w 1988 r. wydała wspólny album – Numero Uno. Wcześniej jednak ukazały się dwa albumy Dżemu: Zemsta nietoperzy oraz koncertowy Lunatycy – czyli tzw. przeboje całkiem Live. W 1989 r. ukazały się albumy Najemnik oraz instrumentalny The Band Plays On…. Dwa lata później wydany został Detox, na którym znajdują się takie przeboje jak List do M., Jak malowany ptak czy Sen o Victorii. W tym samym czasie dyskografię uzupełnił album The Singles, gromadzący wszystkie single zespołu.

W 1992 r. do zespołu na stałe dołączył perkusista Zbyszek Szczerbiński, zastępując Jerzego Piotrowskiego. W 1993 r. ukazał się Autsajder, a rok później – album Akustycznie.

Dnia 30 lipca 1994 r. w szpitalu w Chorzowie zmarł Ryszard Riedel. Przyszłość Dżemu stała się bardzo niepewna, jednak muzycy postanowili spróbować jeszcze raz. Miejsce Ryśka zajął Jacek Dewódzki. W ramach hołdu dla zmarłego artysty w 1995 r. odbył się koncert utrwalony na płycie List do R. na 12 głosów.

Z Dewódzkim zespół nagrał cztery albumy: hardrockowy Kilka zdartych płyt, wydany w 1995 r., Pod wiatr – w 1997 r., dwupłytowy album koncertowy Dżem w Operze cz. 1 i 2 – w latach 1998-1999, oraz Być albo mieć – w 2000 r.

W 2001 r. nastąpiła zmiana za mikrofonem. Nowym wokalistą został Maciej Balcar. Pierwszą płytą nagraną z nowym głosem jest album 2004.

Dnia 27 stycznia 2005 r. w wypadku samochodowym zginął Paweł Berger, klawiszowiec zespołu. Jego miejsce w składzie zajął Janusz Borzucki, który gra w Dżemie do dziś. Rok później w Domu Muzyki i Tańca w Zabrzu odbył się specjalny koncert, zarejestrowany na albumie Pamięci Pawła Bergera.

Kolejna studyjna płyta zespołu ukazała się w roku 2010. Jest to swego rodzaju powrót do korzeni grupy i dawnych brzmień. W latach 2010-2015 ukazały się trzy wydawnictwa koncertowe: 30 urodziny, Symfonicznie oraz 35 urodziny.

W swojej dotychczasowej historii Dżem grał rocznie ok. 100 koncertów, występując jako gość specjalny m.in. przed takimi gwiazdami światowego rocka jak The Rolling Stones, ZZ Top, Eric Clapton, AC/DC czy Lynyrd Skynyrd.

Aktualny skład zespołu: Beno Otręba – gitara basowa, Adam Otręba – gitary, Jerzy Styczyński – gitary, Zbyszek Szczerbiński – perkusja, Janusz Borzucki – instrumenty klawiszowe, Maciej Balcar – wokal.

Mimo że przeszłość to dla weteranów rzecz bardzo ważna, nasi weterani ciągle jeszcze mają plany na przyszłość…

Źródło: zespół Dżem

MUZYKA JAZZOWA

Urszula Dudziak

Światowej sławy polska wokalistka jazzowa. Niezwykła skala głosu, swoboda i perfekcja intonacji oraz oryginalna technika wokalna, a także pionierskie osiągnięcia w zastosowaniach współczesnej elektronicznej technologii muzycznej, pozwoliły Jej zyskać opinię artystki oryginalnej i kreatywnej. W dzieciństwie uczyła się grać na fortepianie, śpiewać zaczęła w liceum, zauroczona głosem Elli Fitzgerald.

Untitled

Karierę rozpoczęła w latach 60-tych w zespole Krzysztofa Komedy, śpiewała też i nagrywała z orkiestrą Edwarda Czernego. Początkowo wykonywała głównie standardy jazzowe, ale po nawiązaniu współpracy z Michałem Urbaniakiem (późniejszym mężem) zmieniła swój styl śpiewania. Podstawę Jej wokalistyki stanowi instrumentalne traktowanie głosu, wywodzące się z klasycznej i powszechnej w muzyce jazzowej techniki zwanej „scatem”. Dzięki temu na przestrzeni kilku lat stała się jedną z najpopularniejszych i najoryginalniejszych postaci polskiego jazzu.

Swego rodzaju słownik muzycznego języka Urszuli Dudziak stanowi album z 1972 roku „Newborn Light”, nagrany wspólnie z Adamem Makowiczem. W 1973 roku wraz z Michałem Urbaniakiem wyjechała do Nowego Jorku. Obecnie mieszka w Warszawie. Występowała lub nagrywała wspólnie z takimi sławami, jak m.in.:  Bobby McFerrin, Herbie Hancock, Jaco Pastorius, Ron Carter, Michael Brecker, Flora Purim, Nina Simone, Carmen McRae, Dee Dee Bridgewater, Sting czy Lionel Hampton.

Koncertowała niemalże we wszystkich krajach Europy, Azji i obu Ameryk, w tym w słynnej nowojorskiej Carnegie Hall oraz podczas Newport Jazz Festival. Współpracowała z wieloma znanymi zespołami i formacjami jazzowymi, m.in.  z Vocal Summit, Vienna Art Orchestra, orkiestrą Gila Evansa i zespołem Archiego Sheepa.

W 1972 roku prestiżowy amerykański magazyn „Down Beat” przyznał albumowi „Newborn Light” maksymalną ocenę pięciu gwiazdek. Natomiast w 1979 roku „Los Angeles Times” mianował Urszulę Dudziak Śpiewaczką Roku. Nagrała blisko 50 albumów, z czego najważniejsze to: „Newborn Light” (1972), „Fusion” (1974), „Atma” (1975), „Midnight Train” (1977), „Vocal Summit” (1982), „Magic Lady” (1990), „Painted Bird” (1997), „The Best of Urszula Dudziak” (2001) oraz „Urszula Dudziak Superband Live At Jazz Cafe” (2009).

W swoim artystycznym dorobku ma również występy w musicalach oraz udział w nagraniach ścieżek dźwiękowych do filmów fabularnych. Urszula Dudziak często poszerza swój repertuar włączając do niego muzykę ludową i klasyczną. W 2007 roku wzięła udział w koncercie JAZZSINFONICA w ramach 11. Wielkanocnego Festiwalu im. Ludwiga van Beethovena. Na krążku „Live At Jazz Cafe” Jan Smoczyński, w oryginalny sposób, zaaranżował wybrane utwory Fryderyka Chopina.

Urszula Dudziak została odznaczona medalem Gloria Artis oraz Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski. Zmusiła filipińską armię do tańca, a swoich wiernych fanów zadziwiła szczerością autobiografii „Wyśpiewam wam wszystko”. Na szczęście wciąż zachwyca nas nie tylko anegdotami, ale i swoim oryginalnym śpiewem – wydana w 2013 roku płyta „Wszystko gra” to Urszula Dudziak jaką znamy i kochamy: jazzowy wulkan radości i energii. Niezwykła osobowość, z jeszcze bardziej niezwykłą historią, niecodzienną skalą głosu, swobodą i perfekcją intonacji oraz oryginalną techniką wokalną, które pozwoliły Jej zyskać opinię artystki niezwykle oryginalnej i kreatywnej. Każdy z koncertów to spotkanie z pełnymi humoru, dystansu do świata i siebie samej historiami, spotkanie z muzyką, która zawojowała świat, i wreszcie spotkanie z samą Urszulą Dudziak, która podbiła serca widzów swoimi brawurowymi występami wraz z jej 16 osobowym zespołem w programie „Bitwa na Głosy”. Artystka oczarowuje publiczność swoim poczuciem humoru, dystansem do codzienności, historiami o legendach światowego jazzu, muzyce oraz niezrównaną energią która obdarza zgromadzoną publiczność.

Źródło: Kayax Production & Publishing

MUZYKA POWAŻNA

Piotr Paleczny

Należy do grona najwybitniejszych pianistów polskich. Jest laureatem pięciu międzynarodowych konkursów pianistycznych. Ukończył Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie, w klasie profesora Jana Ekiera. Na jego osobowość artystyczną wywarł ogromny wpływ również kontakt z Arturem Rubinsteinem i Witoldem Lutosławskim.

piotr_paleczny

Sukces, jaki odniósł na VIII Międzynarodowym Konkursie im. Fryderyka Chopina, otworzył przed nim drzwi do wielu prestiżowych sal koncertowych na świecie. Trzecia Nagroda, w towarzystwie Garricka Ohlssona oraz Mitsuko Uchidy, Nagroda Specjalna za najlepsze wykonanie Poloneza oraz Nagroda im. Witolda Małcużyńskiego, zapoczątkowały karierę, którą artysta kontynuuje do dziś, prowadząc ożywioną działalność koncertową na wszystkich kontynentach.

Występował jako solista z tak renomowanymi orkiestrami jak: Chicago Symphony, American Symphony, Concertgebouw, Royal Philharmonic, BBC Symphony Orchestra, Yomiuri Nippon, Gewandhaus, Tonhalle Orchester Zürich, RAI, Santa Cecilia, Orquesta Sinfónica Nacional de Mexico, Orquesta Nacional de España, Orquesta Sinfónica Nacional de Argentina, warszawska Filharmonia Narodowa i NOSPR.

Koncertował w słynnych salach Carnegie Hall, Avery Fisher Hall, Alice Tully Hall, Sali Zgromadzenia Ogólnego ONZ w Nowym Jorku, Orchestra Hall w Chicago, Suntory Hall w Tokio, Berliner Philharmonie, Gewandhaus w Lipsku, Teatro Colon w Buenos Aires, Concertgebouw w Amsterdamie, Musikverein i Konzerthaus w Wiedniu, Royal Festival Hall w Londynie i Festspielhaus w Salzburgu.

Zyskał olbrzymie uznanie jako juror ponad stu wielkich międzynarodowych konkursów pianistycznych. W dniu 5 listopada 2001 r. Piotr Paleczny był solistą Galowego Koncertu z okazji 100-lecia istnienia Filharmonii Narodowej w Warszawie.

Od 1993 r. jest dyrektorem artystycznym najstarszego na świecie festiwalu pianistycznego – Międzynarodowego Festiwalu Chopinowskiego w Dusznikach Zdroju. Od 2004 roku jest również dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy.

Profesor Piotr Paleczny prowadzi klasę fortepianu na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie, a jego studenci zdobyli już kilkadziesiąt nagród w konkursach pianistycznych na skalę krajową i międzynarodową.

Najnowsza płyta Piotra Palecznego, wydana przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, ukazała się w połowie 2015 r. i niemal natychmiast zyskała wielkie uznanie zarówno melomanów, jak i krytyki muzycznej.

Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie 1 marca 2017 r. przyznał Piotrowi Palecznemu zaszczytny tytuł Honorowego Profesora Uczelni.

Artysta został odznaczony wieloma prestiżowymi odznaczeniami, zarówno polskimi, jak i zagranicznymi, m.in. Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski, Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze – Gloria Artis” i meksykańskim Orderem „Aguila Azteca”.

W historii Fryderyków nagrodę Złoty Fryderyk otrzymali:

Muzyka Rozrywkowa: Ewa Demarczyk, Marek Grechuta, Marek Jackowski, Lech Janerka, Jacek Kaczmarski, Marek Karewicz, Olga „Kora” Sipowicz, Wojciech Młynarski, Tadeusz Nalepa, Czesław Niemen, Jerzy Połomski, Irena Santor, Józef Skrzek.

Muzyka Jazzowa: Wojciech Karolak, Andrzej Kurylewicz, Jerzy „Duduś” Matuszkiewicz, Janusz Muniak, Włodzimierz Nahorny, Zbigniew Namysłowski, Tomasz Stańko, Tomasz Szukalski, Jarek Śmietana, Michał Urbaniak, Jan „Ptaszyn” Wróblewski.

Muzyka Poważna: Jan Ekier, Henryk Mikołaj Górecki, Wojciech Kilar, Kazimierz Kord, Konstanty Andrzej Kulka, Bernard Ładysz, Jerzy Maksymiuk, Ewa Michnik, Krzysztof Penderecki, Władysław Szpilman, Antoni Wit, Krystian Zimerman.

AKADEMIA FONOGRAFICZNA

Akademia Fonograficzna, zrzeszająca dziś ponad 1200 artystów, twórców, producentów, wydawców i innych profesjonalistów z branży fonograficznej oraz dziennikarzy muzycznych, powstała w grudniu 1999 r. Każdego roku do członkostwa w Akademii Fonograficznej zapraszani są nominowani w kolejnych edycjach nagród Fryderyk.

akafono-1170x480

Nad stroną merytoryczną nagród Fryderyk w każdej edycji czuwają Rady Akademii Fonograficznej trzech sekcji (muzyki rozrywkowej, poważnej i jazzowej), których zadaniem jest m.in. analiza nadesłanych zgłoszeń pod względem zgodności z regulaminem oraz zawartymi w nim definicjami poszczególnych kategorii.

Członkami Rad Akademii w edycjach 2017–2018 są:

SEKCJA MUZYKI ROZRYWKOWEJ SEKCJA MUZYKI POWAŻNEJ SEKCJA MUZYKI JAZZOWEJ
Tomik Grewiński Miłosz Bembinow Piotr Baron
Reni Jusis Agnieszka Duczmal Paweł Dobrowolski
Piotr Kabaj Paweł Gusnar Zbigniew Jakubek
Piotr Metz Szymon Krzeszowiec Robert Majewski
Artur Orzech Paweł Łukaszewski Dorota Miśkiewicz
Andrzej Puczyński Anna Mikołajczyk-Niewiedział Marek Napiórkowski
Marek Sierocki Małgorzata Polańska Paweł Pańta
Józef Skrzek Dariusz Przybylski Andrzej Święs
Paulina Sylwin Tomasz Strahl Michał Tokaj
Hieronim Wrona Lech Tołwiński Agnieszka Wilczyńska

HISTORIA NAGRODY FRYDERYK

Nagrody FRYDERYK przyznano po raz pierwszy 19 marca 1995 roku w Teatrze Polskim w Warszawie. Laureatami pierwszej edycji zostali m.in.: Hey, Edyta Bartosiewicz, Stanisław Sojka, Wojciech Waglewski, Kazik Staszewski, Varius Manx, Kasia Kowalska. W ciągu lat zasady głosowania na nagrody Fryderyk ulegały zmianom, mającym na celu stworzenie jak najbardziej efektywnego i wiarygodnego systemu wyłaniania zwycięzców.

W 1999 roku organizator Fryderyków – Związek Producentów Audio Video – powołał Akademię Fonograficzną, która przejęła funkcję jury.

Dzięki zaangażowaniu wielu osób z branży muzycznej nagrody Fryderyk zyskały miano najbardziej prestiżowego wyróżnienia w polskiej branży muzycznej. Jest to jedyny tego rodzaju konkurs, oparty na jasno określonych zasadach, gdzie laureaci wyłaniani są na drodze głosowania przez tak liczną reprezentację środowiska. Wybory są tajne, a wyniki głosowania członków Akademii utrzymywane w tajemnicy – nominowani artyści dopiero podczas gali dowiadują się, kto z nich wyjdzie na scenę po odbiór statuetki. Autorem przyznawanej statuetki Fryderyk jest Dorota Dziekiewicz-Pilich.

***

Związek Producentów Audio Video jest stowarzyszeniem producentów fonogramów i wideogramów. ZPAV powstał w 1991 roku z inicjatywy osób z branży muzycznej, przede wszystkim w celu reprezentowania interesów legalnych producentów w obliczu piractwa fonograficznego, które na początku lat 90. sięgało 95%. ZPAV, posiadając zezwolenie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, chroni praktycznie wszystkich producentów nagrań funkcjonujących na polskim rynku.

ZPAV jest polską Grupą Krajową Międzynarodowej Federacji Przemysłu Fonograficznego (IFPI), która zrzesza i reprezentuje światowy przemysł muzyczny (ponad 1 400 firm w 66 krajach).

fot. materiały prasowe

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s