Każda rodzina ma swoje sekrety – zapowiedź filmu „Nieprawi”

„Nieprawi” to najnowszy film wielokrotnie nagradzanego rumuńskiego reżysera Adriana Sitaru, z aktorskim udziałem m.in. Adriana Titieni (m.in. „Egzamin”). Film, który polską premierę miał podczas 16 MFF T-mobile Nowe Horyzonty, z powodzeniem kontynuuje swoją drogę festiwalową, mając na koncie m.in. Nagrodę Międzynarodowego Stowarzyszenia Kin Artystycznych CICAE 66. MFF Berlin 2016; Nagrodę Główną na 7. Międzynarodowym Festiwalu Filmowym Odessa 2016; tytuł Best Narrative Feature na Philadelphia Film Festiwal 2016 czy Nagrodę za Najlepszy Film na Pula Film Festival 2016.

Z pozoru błahe zdarzenie – wspólny obiad rodziny Anghelescou. Ojciec rodziny Victor (Adrian Titieni) rozprawia podczas posiłku o fizyce. W pewnym momencie najstarszy syn Cosma (Bogdan Albulescu) wspomina, że nazwisko ojca znalazło się na liście osób, które w czasach dyktatury donosiły na kobiety chcące dokonać aborcji. Nastrój raptownie się zmienia. Victor broni się zwracając uwagę na to, że on jest faktycznie aborcji przeciwny, czemu bliźniacy Sasha (Alina Grigore) i Romi (Robi Urs) zawdzięczają życie, ponieważ matka chciała tę ciążę usunąć. Niewinne spotkanie kończy się prawdziwym rodzinnym „trzęsieniem ziemi”.

plakat

PROD. RUMUNIA/FRANCJA/POLSKA 2016
CZAS TRWANIA: 91 min.
DYSTRYBUCJA: MADNESS
PREMIERA: 13 STYCZNIA 2017
OBSADA:
Victor Anghelescu – ADRIAN TITIENI
Sasha Anghelescu – ALINA GRIGORE
Romeo Anghelescu – ROBI URS
Cosma Anghelescu – BOGDAN ALBULESCU
Gilda Anghelescu – CRISTINA OLTEANU
Julie – MIRUNA DUMITRESCU
Bogdan – LIVIU VIZITIU
Ema – MIHAELA PERIANU
Alex – ADRIAN IACOV
TWÓRCY:
Charakteryzacja: ALINA SAMARA
Fryzury: OCTAVIAN SIRBU
Scenografia i kostiumy: ELENA MANEA
Dźwięk: IOAN FILIP, DAN-STEFAN RUCAREANU
Muzyka: THE AMSTERDAMS
Montaż: MIRCEA OLTEANU, THEO LICHTENBERGER
Zdjęcia: ADRIAN SILISTEANU RSC, ALEXANDRU TIMOSCA FSF
Scenariusz: ADRIAN SITARU, ALINA GRIGORE
Koproducenci: STANISŁAW DZIEDZIC, KLAUDIA ŚMIEJA, YOHANN CORNU
Producent: ANAMARIA ANTOCI
Reżyseria: ADRIAN SITARU

Oficjalny zwiastun filmu „Nieprawi”: (kliknij)

ROZMOWA Z REŻYSEREM ADRIANEM SITARU

Dlaczego nakręcił pan ten film?
Chciałem zrobić film inny od moich poprzednich, z jak najmniejszą ingerencją autorską zarówno w scenariusz, jak i reżyserię. Film, który miał być częściowo fabularny, a częściowo dokumentalny. A wiara i Narodowe Centrum Kinematografii zmusiły mnie do tego, by zrobić ten film bez odpowiedniego budżetu, praktycznie bez żadnych pieniędzy, tak jak w przypadku mojego pierwszego filmu fabularnego, HOOKED.

Czy od początku wiedział pan, co chce pokazać w „Nieprawych”, czy też historia zmieniała się w trakcie kręcenia filmu?
Reżyserując kierowałem się bardziej instynktem. W pewnym momencie wymyśliłem zakończenie, ostatnią scenę. Mieliśmy z nią jednak trudności w fazie montażu, gdyż ze względu koncepcję dokumentalną sceny nie mogliśmy znaleźć odpowiedniego kąta. Pomysł nakręcenia filmu o zakazanej miłości zrodził się jednak już na samym początku, gdy Alina Grigore przyszła do mnie z historią, w której główni bohaterowie nazywają się Julie i Romi, co było jasnym odniesieniem do Romea i Juli.

adrian-sitaru-locarno-festival

Jak wyglądała pana współpraca z aktorami?
Zbudowanie postaci było chyba najtrudniejszym zadaniem. Zajęło mi to ponad rok. Ale opłaciło się, gdyż podczas kręcenia filmu nie musiałem już niczego zmieniać. Postaci były tak dobrze zbudowane, a aktorzy tak świadomi tego, kim są, że już od pierwszego ujęcia potrafili idealnie wejść w role, tak, jak tego chciałem.

Jak przebiegało kręcenie filmu?
Przyjąłem założenie, że w życiu nigdy nie otrzymujemy szansy na powtórne ujęcie, przez co film wygląda autentycznie, a także, że codziennie musimy realizować jakieś cele, małe lub duże. Co wieczór wysyłałem każdemu aktorowi emaila, w którym określałem jego cel na następny dzień. I to wszystko. Wiedzieli, że mają zjawić się na planie o określonej godzinie i czekali na ekipę filmową, jakby byli prawdziwą rodziną, która zgodziła się na bycie filmowaną, tak jak w przypadku filmu dokumentalnego, gdzie obowiązują podobne uzgodnienia. Przez dwa tygodnie kręcenia filmu, aktorzy ani na chwilę nie wyszli ze swych ról. Tak naprawdę pracować nad postaciami zaczęli na długo przed początkiem zdjęć, dlatego trudno im było wyjść ze swych ról po ich zakończeniu. Pełna identyfikacja aktora z graną przez niego postacią,, nawet jeśli trwa ona krótko, może wywołać stan podobny do schizofrenii. Nasz mózg chyba lubi takie zabawy. Może dlatego gry wideo, w których mamy do czynienia z wymyślonymi światami i sytuacjami, są tak popularne.

Jak wyglądał montaż, skoro film był improwizowany?
Nie nazwałbym tego improwizacją. Aktorzy nie improwizowali więcej niż przeciętny człowiek każdego dnia. Nawet robienie zakupów możemy nazwać improwizacją, ponieważ dopiero w sklepie artykułujemy naszą prośbę i dostosowujemy się do tego, co mówi sprzedawca, i improwizujemy i… tak wygląda nasze życie. Montaż był trudny, ponieważ można było go wykonać na wiele różnych sposobów. Powiedziałem Mircea Olteanu: „Masz tutaj około 25 godzin materiału nakręconego przez dwie kamery przez dwa tygodnie. Nie dam ci scenariusza, bo go nie mam. Nie powiem ci, o czym ma być film, bo sam nie do końca wiem, a nie chcę ci niczego narzucać, podobnie jak aktorom i operatorowi. Zobacz to, zmontuj, a potem porozmawiamy”.

Czy „Nieprawi” różnią się od pana trzech wcześniejszych filmów pod względem stylu? Zdecydowanie tak. Chciałem po prostu zrobić inny film. Brak ingerencji w scenariusz i reżyserię, nie narzucanie bohaterom własnej wizji życia, jak w przypadku klasycznego autorskiego scenariusza, widać w całym filmie.

„Nieprawi” dotykają kwestii moralnych. Czy jest to zatem film o charakterze moralizującym?
Mam nadzieję, że nie. Film rzeczywiście porusza problem moralności, ale także prawa, tego, co jest zgodne z prawem, a co nie. Miałem na myśli jedynie własne uprzedzenia, dwulicowość własną oraz innych, w stosunku do dyskryminacji, której nie znosimy, chociaż ciągle podkreślamy swą wyższość nad zwierzętami. Nie mam gotowych odpowiedzi, a jedynie dylematy, z którymi chciałbym podzielić się z innymi ludźmi.

Jakie reakcje, czy też refleksje, chciałby pan wywołać swym filmem u publiczności? Chciałbym, aby publiczność mojego filmu zastanowiła się nad tym, czym jest miłość w sytuacjach skrajnych. Mam tu na myśli prawdziwą miłość. Co znaczy zabronić komuś czegoś, albo, co najgorsze, odmówić komuś prawa do życia? Czym się kierujemy? Kto nam daje prawo do decydowania za innych? I nie przyjmuję tutaj perspektywy religijnej: to by wiele uprościło.

O TWÓRCACH I AKTORACH

ADRIAN SITARU – reżyser i współscenarzysta
Po ukończeniu reżyserii filmowej w Bukareszcie, Adrian Sitaru zrealizował film krótkometrażowy „Waves”(2007), który zdobył nagrodę Złotego Leoparda na Festiwalu Filmowym w Locarno, ponad 25 innych nagród, oraz znalazł się w konkursie Festiwalu Filmowego Sundance. W 2008 r. nakręcił swój pierwszy film fabularny HOOKED, pokazany między innymi na festiwalach w Wenecji, Toronto i Londynie. Jego film krótkometrażowy THE CAGE (2009) otrzymał 27 nagród, w tym nagrodę stypendium DAAD w konkursie filmów krótkometrażowych MFF w Berlinie, a także wyróżnienie przyznane przez BAFTA/LA. BEST INTENTIONS (2011), jego drugi film fabularny, zdobył dwa Srebrne Leopardy na festiwalu w Locarno, dla najlepszego reżysera i najlepszego aktora, oraz 5 innych nagród. W 2012 r. Sitaru ukończył swój trzeci film fabularny, DOMESTIC, który znalazł się w konkursie MFF Mar del Plata i Slamdance. Rok 2014 wzbogacił filmografię Adriana Sitaru o 3 kolejne filmy krótkometrażowe: ART (MFF w Wenecji – Orizzonti), EXCURSION (nagroda ARTE – Międzynarodowy Festiwal Filmów Krótkometrażowych w Hamburgu, 2015) i COUNTERPART, jego pierwszy film anglojęzyczny, który miał swoją premierę w Clermont-Ferrand w 2015 r. „Nieprawi” (2016) to czwarty film fabularny Adriana Sitaru, a pierwszy, który został pokazany na MFF w Berlinie.

ALINA GRIGORE (Sasha Anghelescu)
Debiutowała w krótkometrażowym filmie HAPPY ENDING, w reżyserii Radu Potcoavā. Po ukończeniu studiów współpracowała z amerykańską agencją artystyczną Lily’s Talent. Wystąpiła w filmach uznanych rumuńskich reżyserów, takich jak Cristi Puitu (AURORA, 2010) i Adrian Sitaru (BEST INTENTIONS, 2011). Podczas pobytu w USA, Alina zainteresowała się wykorzystaniem procesów poznawczych w aktorstwie. Po powrocie do Rumunii założyła szkołę aktorską „InLight”, która stała się centrum badawczym. „InLight” to miejsce, gdzie, wspólnie ze studentami, ćwiczy różne metody analizy procesu scenicznego. Razem ze swymi studentami i Adrianem Sitaru rozpoczęła pracę nad scenariuszem. Po dwóch latach testowania różnych metod gry aktorskiej, zagrała Saszę w „Nieprawych”

ROBI URS (Romeo Anghelescu)
Absolwent wydziału aktorskiego Centrum Badawczego Inlight. Robi Urs uczestniczył w różnych zajęciach z analizy. Zagrał w kilku przedstawieniach teatralnych, między innymi KEVIN BURT IN PANIC AND PROBABILITY (kurs dla początkujących) oraz KIKA IN BELGRADE TRILOGY (kurs dla zaawansowanych). Zagrał główną rolę w niezależnym projekcie filmowym w reżyserii Michaela i Joel Florescu, S0 BRIGHT IS THE VIEW (2014). Do roli w „Nieprawych” przygotowywał się przez rok, budując postać i sytuacje sceniczne.

ADRIAN TITIENI (Victor Anghelescu)
Adrian Titieni znany jest publiczności z wielu filmów Adriana Sitaru, w których zagrał różnorodne postaci – od neurotyków po ignorantów (HOOKED, DOMESTIC, BEST INTENTIONS), a także wzruszającą rolę ojca w filmie Călina Petera Netzera CHILD’S POSE, zdobywcy Złotego Niedźwiedzia. Wystąpił także w ŚMIERCI PANA LĂZĂRESCU Cristi Puiu. Ostatnio widzowie polskich kin mogli go zobaczyć w nagrodzonym w Cannes EGZAMINIE w reżyserii Cristian’a Mungiu (“4 MIESIĄCE, 3 TYGODNIE I 2 DNI”).

POLSKI KOPRODUCENT – FILM PRODUKCJA SP. Z O.O. zajmuje się produkcją filmów fabularnych, reklamowych oraz teledysków. W ostatnim czasie firma koncentruje się głównie na koprodukcjach międzynarodowych. Obecnie w dystrybucji znajdują się „Nieprawi” (reż. Adrian Sitaru) oraz „Sweet Home” (reż. Rafa Martinez), a kolejne dwa projekty „Scaffolding” (reż. Matan Yair) i „Radiogram” (reż. Rouzie Hassanova) są na etapie post-produkcji i będą miały swoją premierę w 2017 roku. Na polskim rynku Film Produkcja współprodukowała takie filmy jak „Chemia” w reżyserii Bartka Prokopowicza, czy dokumentalny „Czech swan” w reżyserii Aleksandry Terpińskiej. Firma ma na swoim koncie również kilka produkcji animowanych, a wśród nich „Świteź” (reż. Kamil Polak), która zdobyła wiele nagród na świecie, pełnometrażowy film „Jeż Jerzy” (reż. W.Wawszczyk, J.Tarkowski, T.Leśniak), który pokazywany był na ponad 20 międzynarodowych festiwalach filmowych oraz serial dla dzieci „Kacperiada” (reż. Wojciech Wawszczyk, Kamil Polak), który emitowany będzie przez Canal+. PR/promocja filmu: Anna Trzewiczyńska, tel. 506 089 117, e-mail.: promocja@madants.pl Film Produkcja wspiera również młode talenty. W dorobku firmy znajduje się kilka filmów krótkometrażowych takich jak „Chomik” w reżyserii Bartka Ignaciuka, który był jego filmowym debiutem reżyserskim, „Ameryka” Aleksandry Terpińskiej, która zdobyła wiele nagród, w tym Złotą Kijankę za zdjęcia na Camerimage, a już niedługo publiczność będzie mogła zobaczyć najnowszą produkcję „Atlas” w reżyserii Macieja Kawalskiego.

foto. materiały prasowe

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Google

Komentujesz korzystając z konta Google. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Wyloguj /  Zmień )

Zdjęcie na Facebooku

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Wyloguj /  Zmień )

Połączenie z %s